Odpowiedź eksperta pochodzi z programu LEX Zamówienia Publiczne.
Na tym etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego tj. po wyborze oferty najkorzystniejszej, nie można zmienić treści SIWZ i wprowadzić do formularza oferty i innych załączników do formularza poprawnej nazwy zamówienia. Zmiana SIWZ zgodnie z art. 38 ust. 4 p.z.p. jest możliwa tylko i wyłącznie przed upływem terminu na składanie ofert.
Użycie przez wykonawców formularza oferty wraz z załącznikami z błędną nazwą zamówienia (wynikającą z winy zamawiającego) i w konsekwencji złożenie takiego formularza w ofercie nie może być podstawą do odrzucenia takiej oferty. Orzecznictwo KIO stoi na stanowisku, że wszelkie błędy w SIWZ lub brak precyzji w SIWZ powinny być interpretowane na korzyść wykonawców.
Dla przykładu można wskazać orzeczenie KIO z 29 sierpnia 2008 r. (KIO/UZP 844/08), które jednoznacznie potwierdza, że postanowienia SIWZ muszą być precyzyjne i jednoznaczne, a wątpliwości powstałe na tym tle powinny być z zachowaniem przepisów prawa, rozstrzygane na korzyść wykonawcy. Użycie złej nazwy w formularzu oferty, lecz jednoznacznie wskazującym, do jakiego postępowania złożono ofertę i jakiego konkretnego postępowania przetargowego dotyczy nie jest podstawą do odrzucenia takiej oferty. Art. 89 ust. 1 p.z.p. określa zamknięty katalog okoliczności, których wystąpienie nakazuje zamawiającemu odrzucenie oferty wykonawcy. Jeśli żadna z okoliczności skutkujących odrzuceniem oferty nie występuję, zamawiający nie ma prawa odrzucić takiej oferty.
Użycie na formularzu ofertowym oraz na innych oświadczeniach będących załącznikiem do formularza innej nazwy zamówienia niż w ogłoszeniu o zamówieniu lub specyfikacji, w ocenie Autora nie stanowi naruszenia p.z.p., jeśli z pozostałych dokumentów wiadomo, o jakie postępowanie przetargowe chodzi. Nie jest to również kategoria nieprawidłowość, która jest podstawą do wymierzenia korekty finansowej.
W opisanej sytuacji zamawiający powinien sporządzić notatkę służbową, w której opisana zostałaby ta sytuacja. Taką notatkę powinno się następnie załączyć do dokumentacji z postępowania (protokołu).