Nowelizacja zakłada, że beneficjent odsetki zgromadzone od:
1) przekazanych w formie zaliczki środków zgromadzonych przez beneficjenta na wyodrębnionym rachunku do obsługi projektu finansowanego z udziałem środków europejskich;
2) zwrotów środków wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem, wykorzystanych z naruszeniem procedur właściwych dla realizacji wydatków w ramach danego programu lub projektu, pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości;
3) środków pozostałych do rozliczenia przekazanych w ramach zaliczki
zarówno w części odpowiadającej finansowaniu z budżetu środków europejskich, jak i z budżetu państwa, przekaże na rachunek instytucji, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu albo która wydała decyzję o jego dofinansowaniu.
W chwili obecnej rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa (Dz. U. Nr 245, poz. 1637) zobowiązuje beneficjenta aby zgromadzone środki przekazać odpowiednio na rachunek bankowy do obsługi płatności (następnie na rachunek dochodów części budżetowej 19) i na rachunek odpowiedniej części budżetowej właściwego dysponenta z uwzględnieniem proporcji odpowiadających udziałowi w finansowaniu całości projektu środków pochodzących z dwóch źródeł.
Obowiązujący stan prawny wprowadza spore zamieszanie wśród beneficjentów, którzy jak pokazuje praktyka mają problemy z poprawnym przekazaniem odsetek od dwóch rodzajów środków na odpowiednie konta bankowe. Niecelowe jest także, aby zgromadzone środki beneficjent przekazywał wprost do dysponenta części. Dysponent nie rozlicza umów oraz nie ma możliwości rozliczenia tych odsetek w ramach kolejnej płatności. W takim przypadku uzasadnione jest, aby instytucja zawierająca umowę otrzymywała środki od beneficjentów i następnie, po weryfikacji wysokości kwot, dokonywała zwrotu do dysponenta części.
W celu uniknięcia wątpliwości interpretacyjnych w projekcie jednoznacznie określono, że regulacje dotyczą odsetek naliczanych zarówno od środków europejskich znajdujących się na rachunku beneficjenta, jak i od środków na współfinansowanie krajowe pochodzących z budżetu państwa.
Projekt rozporządzenia przesłany został do uzgodnień międzyresortowych. Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia (za wyjątkiem § 1 pkt 3, który wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 1 stycznia 2012 r. i ma zastosowanie po raz pierwszy do rozliczeń za rok budżetowy 2011).
Źródło: www.mf.gov.pl/
Przydatne materiały:
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa (Dz. U. Nr 245, poz. 1637)
Rozporządzenie Ministra Finansówz dnia 22 lipca 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa (Dz. U. Nr 161, poz.970)