W wyniku zmian organizacyjnych powstała w urzędzie nowa komórka organizacyjna. Wykorzystując własną kadrę oraz biorąc pod uwagę zaangażowanie pracownika samorządowego w wykonywaniu pracy powierzono obowiązki kierownika. Osoba posiadała wykształcenie średnie i była w toku uzupełniania wykształcenia. W dniu 21 czerwca uzyskała tytuł licencjata. Pracownik pełni obowiązki kierownika.


Czy wobec powyższego można awansować na stanowisko kierownika, czy należy ogłosić konkurs na to stanowisko?

Odpowiedź

Awans wskazany w pytaniu wydaje się dopuszczalny, pod warunkiem jednak, że awansowany pracownik spełnia wszystkie wymogi kwalifikacyjne do zajmowania kierowniczego stanowiska, na jakie ma być przeniesiony.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 20 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458, z późn. zm.) – dalej u.p.s. pracownik samorządowy, który wykazuje inicjatywę w pracy i sumiennie wykonuje swoje obowiązki, może zostać przeniesiony na wyższe stanowisko (awans wewnętrzny). Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 u.p.s. wolnym stanowiskiem urzędniczym, w tym wolnym kierowniczym stanowiskiem urzędniczym, jest stanowisko, na które, zgodnie z przepisami ustawy albo w drodze porozumienia:
- nie został przeniesiony pracownik samorządowy danej jednostki lub
- nie został przeniesiony inny pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, posiadający kwalifikacje wymagane na danym stanowisku lub
- nie został przeprowadzony na to stanowisko nabór albo
- na którym mimo przeprowadzonego naboru nie został zatrudniony pracownik.

Należy uznać zatem, że w wypadku wskazanym w pytaniu dopuszczalne jest przeniesienie na inne stanowisko, w tym także na stanowisko kierownicze urzędnicze, w trybie awansu wewnętrznego i przeniesienia na inne stanowisko pracy. Warunkiem jest jednak spełnianie wymogów kwalifikacyjnych przez osobę wykonującą funkcje kierownicze. Wprawdzie pracownik spełnia wymogi dotyczące wykształcenia (ma wykształcenie wyższe zawodowe), ale nie określono w pytaniu jego stażu pracy. A zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 u.p.s. pracownik zatrudniony na stanowisku kierowniczym urzędniczym musi posiadać co najmniej 3-letni staż pracy lub wykonywać przez co najmniej 3 lata działalność gospodarczą o charakterze zgodnym z wymaganiami na danym stanowisku.

Warto jednak wiedzieć, że w literaturze pojawiają się poglądy uznające za niedopuszczalne dokonywanie przeniesienia w trybie awansu wewnętrznego ze stanowiska urzędniczego na kierownicze urzędnicze, bez przeprowadzania naboru (Ł. Pisarczyk "Nowa ustawa o pracownikach samorządowych" Praca i Zabezp. Społ. z 2009 r., z. 3., s. 19); pogląd ten należy jednak uznać za zbyt daleko idący.