Biuro architektoniczne, zajmujące się projektowaniem wnętrz, pracuje obecnie nad wykonaniem projektu pensjonatu. Inwestycję będzie wykonywała firma wynajęta przez inwestora.
Jakie wymagania, atesty oraz normy muszą spełniać materiały wyposażenia i wykończenia wnętrz projektowanych w tego typu budynkach (np. niepalność firan, tapet, wykładzin, itp.)?
Czy biuro architektoniczne ponosi odpowiedzialność za dobór materiałów, dopuszczenie budynku do użytkowania oraz bezpieczeństwo związane z zastosowanymi materiałami, czy taką weryfikację powinien wykonać kierownik budowy/firma wykonawcza?
Odpowiedź
Sporządzenie zestawienia norm i atestów dotyczących wyposażenia i wykończenia wnętrz leży poza sferą analizy prawnej. Normy, atesty i certyfikaty stanowią poboczny wobec obowiązujących źródeł prawa, tj. konstytucji, ustaw, rozporządzeń i aktów prawa miejscowego, system wytycznych składających się na szeroko rozumiane zasady sztuki budowlanej. Stąd też zbiory tego rodzaju typowo technicznych wytycznych, jako niestanowiące przepisów prawa, nie mogą być przedmiotem opinii sporządzonej przez prawnika. Zestawienie, o którym mowa w treści zadanego pytania powinno być sporządzone przez podmiot wyspecjalizowany w zakresie materiałoznawstwa, który biorąc pod uwagę preferencje technologiczne i materiałowe inwestora oceni, jakiego rodzaju wyposażenie i wykończenie powinno być wzięte pod uwagę. Tego rodzaju ekspertyzy zazwyczaj mają charakter bardzo indywidualny i powstają równolegle z dokumentacją projektową. Tak więc sporządzenie takiego wykazu norm, atestów i wytycznych, z perspektywy analizy prawnej oraz z uwzględnieniem dużej ogólności założeń, nie jest niestety możliwe.
Jeśli chodzi o rozkład odpowiedzialności na linii inwestor – projektant – generalny wykonawca, to w większości przypadków wynika ona wprost z zobowiązań powziętych przez strony, odpowiednio w umowie o prace projektowa i nadzór autorski oraz w umowie o generalne wykonawstwo. W interesie architekta leży zatem ograniczenie lub całkowite wyłączenie odpowiedzialności za wady zastosowanych materiałów i elementów wyposażenia, np. poprzez przerzucenie odpowiedzialności na dostawców poszczególnych materiałów i elementów wyposażenia. Ostateczny efekt w tym zakresie zależy zatem od wynegocjowania korzystnych i jednoznacznych postanowień umowy o prace projektowe, względnie zawarcia odpowiednich zapisów w kontraktach zawartych z dostawcami materiałów i wyposażenia