Redaguję regulamin wynagradzania pracowników w jednostce organizacyjnej.

Czy powinnam zawrzeć w nim zagadnienia uregulowane w ustawie o pracownikach samorządowych i rozporządzeniu w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.?

Czy są akty prawne, które regulują zasady tworzenia zarządzeń wewnętrznych?

Odpowiedź

Pracodawca w regulaminie wynagradzania uszczegóławia warunki wynagradzania pracowników samorządowych.

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych pracodawca w regulaminie wynagradzania określi, dla pracowników samorządowych, dla których podstawą nawiązania stosunku pracy jest umowa o pracę: wymagania kwalifikacyjne pracowników samorządowych;
szczegółowe warunki wynagradzania, w tym maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego.

Pracodawca samorządowy w regulaminie wynagradzania, może również określić:
warunki przyznawania oraz warunki i sposób wypłacania premii i nagród innych niż nagroda jubileuszowa;
warunki i sposób przyznawania dodatku funkcyjnego oraz dodatku specjalnego a także innych dodatków.

Ogólne warunki i sposób wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, w tym minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego na poszczególnych stanowiskach określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 50, poz. 398) - dalej r.w.p.s.

Jak z powyższego wynika pracodawca samorządowy ma obowiązek uregulować w regulaminie wynagradzania szczegółowe warunki wynagradzania pracowników samorządowych. Oznacza to, że w regulaminie powinny się znaleźć szczegółowe unormowania tych składników wynagradzania, które wskazano w przepisach u.p.s. oraz r.w.p.s. W regulaminie pracodawca może ponadto określić zasady przyznawania i wypłacania premii i nagród oraz innych dodatków, które w przepisach ustawy o pracownikach samorządowych ani w przepisach r.w.p.s. nie zostały wskazane.

Ponadto wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta lub marszałek ma obowiązek określenia maksymalnego miesięcznego wynagrodzenia kierowników i zastępców kierowników jednostek budżetowych, gospodarstw pomocniczych tychże jednostek oraz zakładów budżetowych jednostek samorządu terytorialnego. Wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta lub marszałek reguluje te kwestie w drodze zarządzenia.


Nie istnieją natomiast ogólne przepisy, które regulowałyby zasady tworzenia zarządzeń wewnętrznych.


Przykładowa treść (wyciąg) zarządzenia regulującego maksymalne miesięczne wynagrodzenie kierowników i zastępców kierowników jednostek budżetowych, gospodarstw pomocniczych tych jednostek oraz zakładów budżetowych jednostek samorządu terytorialnego:
§ 1
Maksymalne miesięczne wynagrodzenie kierowników jednostek budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz zakładów budżetowych ......................... (wskazać jednostkę samorządu terytorialnego) określa się w wysokości 10.000 zł (dziesięć tysięcy złotych) brutto.
§ 2
Maksymalne miesięczne wynagrodzenie zastępców kierowników jednostek budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz zakładów budżetowych ....................... (wskazać jednostkę samorządu terytorialnego) określa się w wysokości 8.000 zł (osiem tysięcy złotych) brutto.


Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458)