Teleopieka to sieć komunikacyjna dla osób w podeszłym wieku. Będą z niej mogli korzystać mieszkańcy miasta, którym ze względu na wiek czy stan zdrowia może być potrzebna nagła pomoc.

Osoby objęte teleopieką, np. starsze, niepełnosprawne czy niesamodzielne, które zechcą skorzystać z systemu, zostaną wyposażone w niewielki nadajnik w postaci zegarka lub pilota połączony ze specjalnym telefonem. Gdy się źle poczują, wystarczy, że nacisną guzik w nadajniku, a urządzenie wyśle sygnał alarmowy do centrali, która będzie obsługiwać system. Centrala z kolei powiadomi o zagrożeniu osobę upoważnioną do opieki nad osobą starszą - kogoś z rodziny lub sąsiadów - albo bezpośrednio np. pogotowie.

Krzysztof Michał Bruski, prezes zarządu Polskiego Centrum Opieki, firmy która zapewni funkcjonowanie teleopieki w Opolu, tłumaczył we wtorek, że dzięki informacjom zebranym przy zawieraniu umowy operator w centrali będzie mieć dane osoby wysyłającej sygnał SOS takie jak adres, informacje o jej chorobach czy lekach, które przyjmuje. „To ułatwi szybkie i właściwe udzielenie fachowej pomocy. Oszczędzi też czas, który jest rzeczą bardzo ważną w sytuacjach nagłych zdarzeń zagrażających życiu” – powiedział.

Wiceprezydent Opola Krzysztof Kawałko wyjaśniał na konferencji, że miasto opłacać będzie miesięczny dostęp do systemu. W tym roku będzie to koszt 2 tys. zł w miesiącu, w przyszłym – 2,5 tys. zł miesięcznie. „Celem tego systemu jest to, by osoby starsze, niepełnosprawne czy niesamodzielne jak najdłużej mogły pozostać w swoim środowisku” – dodał Kawałko.

Wiceprezydent poinformował też, że system teleopieki będzie dostępny zarówno dla mieszkańców miasta nieobjętych opieką socjalną, jak i podopiecznych Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie (MOPR). Podopieczni MOPR-u w Opolu system będą mieć bezpłatnie. Pozostali za teleopiekę dzięki dofinansowaniu miasta zapłacą 8 zł 70 gr miesięcznie. Będą też musieli pokryć koszt zakupu lub wypożyczenia aparatu telefonicznego z nadajnikiem.

Osoby, które zechcą skorzystać z teleopieki, lub ich bliscy zainteresowani systemem mogą się zgłaszać do MOPR w Opolu. Pracownicy ośrodka będą pomagać przy dopełnianiu formalności. „Mamy już telefony w tej sprawie, najczęściej od rodzin osób, które miałyby być objęte teleopieką” – podała zastępca dyrektora MOPR w Opolu Małgorzata Kozak.

Dodała też, że dotychczas chęć przystąpienia do teleopieki wyraziło trzydziestu z trzystu podopiecznych Ośrodka korzystających ze stałej usługi opiekuńczej. „To osoby, które zastanawiały się już, czy w najbliższym czasie nie wnioskować o miejsca w domach pomocy społecznej. Cieszą się, że dzięki systemowi będą mogli nadal funkcjonować w swoich domach” – wyjaśniła.

Dodała, że pracownicy ośrodka spodziewają się, iż do końca roku z teleopieki w Opolu korzystać będzie ok. 50 ich podopiecznych.

Pomysł wdrożenia systemu teleopieki zaakceptowała wcześniej rada miasta, rezerwując na ten cel w tegorocznym budżecie ok. 24 tys. zł. Pieniądze te będą przeznaczone na promocję usługi, wykupienie dostępu do niej oraz dopłatę umożliwiającą korzystanie z niej przez mieszkańców za niewielkie pieniądze.

Podczas konferencji we wtorek poinformowano też, że system może być rozbudowany np. o dostęp do linii obsługiwanej przez wolontariuszy, a służącej możliwości nawiązania kontaktu telefonicznego dla osób samotnych. „O możliwościach tego systemu będziemy jeszcze rozmawiać m.in. z organizacjami pozarządowymi” – zapowiedział Krzysztof Kawałko.