Informację taką rzecznik finansowy Bohdan Pretkiel przedstawił w środę w Poznaniu podczas trwającego tam kongresu Impact'23. - W ostatnim roku klienci podmiotów rynku finansowego złożyli ponad 2,2 mln reklamacji, z czego jedynie połowa została uwzględniona. Druga połowa, to są ci ludzie, którzy potencjalnie mogą się zgłosić do nas, do rzecznika finansowego. Takich indywidualnych spraw rokrocznie mamy ponad 40 tysięcy - powiedział.
Czytaj w LEX: Istota reklamacji w sektorze usług bankowych >
Rzecznik dodał, że drugą opcją jest interwencja w imieniu klienta. - Instytucje finansowe są w stanie, przy użyciu odpowiedniej argumentacji prawnej, zmienić swoje stanowisko. Dlatego ja zawsze powtarzam, że my nie tylko chronimy klientów rynku finansowego, ale po części też jesteśmy w pewnym sensie takim dodatkowym zewnętrznym audytorem dla tego rynku – mówił.
Czytaj w LEX: Przyjmowanie i rozpatrywanie reklamacji w bankach >
Rzecznik pytany był także o kwestię kredytów frankowych i o to, jakie lekcje powinno się wyciągnąć z tych sytuacji. Powiedział, że w jego opinii „nauczyliśmy się, że mamy jeszcze sądy w Europie i możemy z tych sądów skorzystać, i możemy pozwać nawet instytucje, którym się wydaje, że takiej możliwości odwołania nie ma”. - I że są jeszcze sądy, które mogą odwrócić tak naprawdę też całą kulturę bankowości – powiedział.
Nagranie szkolenia w LEX: Zasady rozpatrywania reklamacji przez banki >
(KS/PAP)
Czytaj w LEX: Zwrot, wymiana i reklamacja towaru a rejestracja obrotu na kasie fiskalnej - na przykładach >