Pod koniec kwietnia minister funduszy i rozwoju regionalnego Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz zapowiedziała, że jeszcze w tym roku ruszy program dopłat do używanych elektryków - przygotowany przez resort klimatu i środowiska - i który byłby finansowany z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Informowano, że program ma zastąpić podatek od posiadania samochodów spalinowych jako warunek uruchomienia środków na elektromobilność z KPO.

Zapowiedź przyszłego programu wzbudziła dyskusję, ponieważ przewidywać ma on dopłaty do kupna używanych elektryków.

Dorota Zawadzka-Stępniak, prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), podkreśliła, że aby program ruszył, w pierwszej kolejności Komisja Europejska musi zaakceptować rewizję polskiego KPO, którą pod koniec kwietnia przyjął rząd. - Czekamy na akceptację rewizji KPO, co miałoby się wydarzyć w lipcu. Jeśli Komisja zatwierdzi rewizję, pilnie przystąpimy do opracowywania nowego programu dopłat do elektryków; zaczniemy też konsultacje z rynkiem - zapowiedziała.

Pytana o to, kiedy mógłby ruszyć program, szefowa NFOŚiGW oceniła, że powinno się to stać jesienią br. Jednakże termin ten może ulec zmianie (wydłużeniu) ze względu na toczące się dyskusje dotyczące warunków dofinansowania.

Sprawdź w LEX: Jak rozliczyć ładowanie samochodu elektrycznego w Niemczech i Czechach? >

Jak wyjaśniła, założenia programu - zgodnie z przyjętą rewizją KPO - zakładają dotacje do zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego pojazdów zeroemisyjnych. Dodała, że w przypadku zakupu używanych elektryków dotacja ma wynieść nie więcej niż 40 tys. zł dla osoby fizycznej. W przypadku leasingu czy wynajmu długoterminowego wysokość wsparcia nie będzie mogła przekroczyć wielkości opłaty wstępnej i w przypadku nowych samochodów to będzie 225 tys. zł w przypadku używanych 150 tys. zł. Pojazd używany nie będzie mógł być starszy niż 4 lata.

Sprawdź w LEX: Jak należy zaksięgować zakup samochodu elektrycznego w leasingu z dofinansowaniem? >

Zawadzka-Stępniak przyznała, że dyskusje dotyczą m.in. tego, czy czteroletni używany elektryk można nazwać "starym pojazdem". Chodzi o to, by program nie przyczynił się do wzrostu importu do Polski samochodów, które trzeba będzie wkrótce wymieniać.

- Części organizacji umiarkowanie się podoba pomysł dopłat do czteroletnich elektryków w kontekście żywotności baterii. Pojawia się obawa, że możemy do kraju zacząć sprowadzać pojazdy, które są już u kresu swojej żywotności. Pytanie, które sobie obecnie zadajemy jest takie, jak się zabezpieczyć przed taką sytuacją, że wprowadzamy na rynek samochody, które zaraz będą musiały być wymieniane, a my do tego dopłacamy. Pracujemy nad tym - powiedziała.

Zgodnie z KPO na nowy program dopłat do elektryków ma być przeznaczonych 374 mln euro, czyli prawie 1,6 mld zł. (am/PAP)

Czytaj też: Rząd przyjął rewizję KPO - będą dopłaty do aut elektrycznych >

Czytaj też w LEX: 

Samochód w ewidencji księgowej na przykładach >

Czy w przypadku posiadania stacji do ładowania samochodów elektrycznych istnieją jakieś dodatkowe obowiązki środowiskowe? >