RPO wskazywał, że według regulaminu aplikacji jedną z jej funkcjonalności jest możliwość uruchomienia przejazdu i rozpoczęcie przekazywania danych geolokalizacyjnych na potrzeby przejazdów płatnych i/lub SENT GEO (w zależności od rodzaju przejazdu) – jako funkcja „Konfiguruj przejazd” i „Rozpocznij przejazd”. Kolejną jest możliwość zakończenia przejazdu i wstrzymanie przekazywania danych geolokalizacyjnych – jako funkcja „Zakończ przejazd”.

Czytaj: Nie będzie bramek, ale system będzie wiedzieć kto, kiedy i z kim jedzie autostradą>>

Czytaj w LEX: Ocena skutków dla ochrony danych krok po kroku >>

Dane geolokalizacyjne odbierane i gromadzone

Zgodnie z regulaminem dostawca aplikacji - szef Krajowej Administracji Skarbowej - odbiera z aplikacji dane geolokalizacyjne z obszaru Polski. Gromadzi zaś tylko te dane lokalizacyjne, które wykorzystywane są do naliczania opłaty elektronicznej lub opłaty za przejazd lub do monitorowania przewozów SENT. Lokalizacja jest zbierana w trybie ciągłym, także jeśli aplikacja jest przeniesiona do tła. W regulaminie nie zawarto rozwiązań technicznych oraz nie wskazano szczegółowego sposobu działania aplikacji. Uniemożliwia to precyzyjną analizę przetwarzania danych jej użytkowników, zwłaszcza w zakresie odbierania danych geolokalizacyjnych z obszaru Polski, poza odcinkami, na których opłata powinna być uiszczona. 

 

Cena promocyjna: 89.1 zł

|

Cena regularna: 99 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 72.27 zł


- Obywatele mają wątpliwości co do zasadności odbierania danych z całego obszaru Polski. Zgłaszają też wnioski dotyczące konieczności weryfikacji faktycznie odbieranych i gromadzonych danych - pisał Rzecznik do szefa UODO.

Czytaj w LEX: Wytyczne 01/2020 dotyczące przetwarzania danych osobowych w kontekście pojazdów podłączonych do internetu i aplikacji związanych z mobilnością >>

UODO: Aplikacja pobiera dane geolokalizacyjne...

Na skutek tej interwencji Urząd Ochrony Danych Osobowych przeprowadził kontrolę przetwarzania przez Krajową Administrację Skarbową danych osobowych przy użyciu aplikacji mobilnej e-TOLL PL.
Jak stwierdzono w jej toku, aplikacja e-TOLL PL funkcjonuje w ramach Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej Krajowej Administracji Skarbowej i służy do pozycjonowania przejazdów zrealizowanych przez pojazd użytkownika na podstawie danych geolokalizacyjnych, pozwalających ustalić położenie pojazdu objętego poborem opłat za przejazd po płatnych odcinkach dróg w Polsce. W celu użytkowania aplikacji e-TOLL PL użytkownicy muszą do realizacji obowiązku opłaty za przejazd posiadać urządzenia mobilne umożliwiające przekazywanie danych geolokalizacyjnych.

Czytaj w LEX: Ochrona danych osobowych przy pobieraniu opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania >>

... i przechowuje przez trzy miesiące

Po zaakceptowaniu przez użytkownika przycisku „rozpocznij przejazd” w aplikacji dane geolokalizacyjne są zbierane z urządzenia z lokalizacji, w której się ono znajduje m.in. z płatnych i nieodpłatnych odcinków dróg. Dane lokalizacyjne zbierane przez aplikację mobilną e-TOLL PL podlegają weryfikacji i na dalszym etapie są przetwarzane w SPOE KAS tylko dane geolokalizacyjne z przejazdów płatnymi odcinkami dróg. Dane z przejazdów dostępne są w aplikacji e-TOLL przez trzy miesiące w zakresie daty i godziny rozpoczęcia i zakończenia przejazdu oraz czasu trwania przejazdu. Dane geolokalizacyjne przekazywane z aplikacji mobilnej z przejazdów płatnymi odcinkami dróg, jak i bezpłatnymi odcinkami dróg przechowywane przez 30 dni. Dane te są przechowywane na wypadek wystąpienia ewentualnej awarii systemu i dla celów dowodowych dla dostawców zewnętrznych.

Nie muszą informować właścicieli danych

- Jak wynika, z powyższych ustaleń o obszarze zbieranych przez urządzenie danych geolokalizacyjnych decyduje użytkownik aplikacji i nawet kiedy ten obszar jest większy niż teren dróg płatnych, zebrane dane są filtrowane i usuwane. Należy też zauważyć, że przepisy o ochronie danych osobowych nie nakładają na administratorów obowiązku informowania osób, których dane dotyczą o zastosowanych rozwiązaniach technicznych oraz wskazania szczegółowego sposobu działania aplikacji, w których przetwarzane są dane osobowe - poinformował Prezes UODO. I dodał, że "w zakresie objętym kontrolą nie stwierdzono naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych, które stanowiłyby podstawę do zastosowania art. 90 ustawy, tj. wszczęcia postępowania w sprawie naruszenia, o którym mowa w art. 60 ustawy".

Czytaj w LEX: Wpływ elektronicznego systemu monitorowania drogowego przewozu towarów wrażliwych na wyeliminowanie przemytu i przewozu tych towarów >>