Projekt przewiduje, iż otwarcie innych rachunków pomocniczych niż wyżej wymienione będzie wymagało uzyskania zgody Ministra Finansów. W zgodzie tej Minister Finansów wskaże, czy dany rodzaj środków ma być zgromadzony na rachunku pomocniczym w Narodowym Banku Polskim, czy w Banku Gospodarstwa Krajowego. Zatem katalog rodzajów środków, które będzie można gromadzić na rachunkach pomocniczych będzie otwarty i uzależniony od bieżących uregulowań prawa o finansach publicznych oraz zakresu zadań finansowanych tymi środkami, np. dotychczasowe rachunki środków na prefinansowanie.
W zakresie otwierania rachunków państwowych jednostek budżetowych dla środków na wydatki niewygasające, rachunków państwowych jednostek budżetowych dla dotacji podlegających zwrotowi do budżetu państwa oraz rachunków sum na zlecenie nie wprowadzono konieczności występowania o zgodę do Ministra Finansów.
Zgoda Ministra Finansów nie będzie wymagana także, gdy otwarcie rachunku pomocniczego wynika z odrębnych przepisów. Przykładem takiego rachunku jest rachunek pomocniczy dla środków, o których mowa w art. 93 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241) lub rachunek pomocniczy dla środków pieniężnych zlikwidowanego funduszu motywacyjnego, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 2 tej ustawy.
Każda jednostka będzie zobowiązana do przekazywania do Departamentu Budżetu Państwa Ministerstwa Finansów kwartalną informację o stanie środków budżetu państwa w zakresie krajowych środków finansowych zgromadzonych na rachunkach pomocniczych, na których otwarcie zgodę wyrazi Minister Finansów, jak również tych, których otwarcie wynika z odrębnych przepisów. W ten sposób Minister Finansów, wraz z informacją z Narodowego Banku Polskiego, będzie miał szerszy niż dotychczas zakres informacji o stanach środków budżetu państwa w zakresie krajowych środków finansowych.
Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line