Lustracja dotyczyła przekazywania przez tamtejszy Wydział informacji do Krajowego Rejestru Karnego materiałów dotyczących kandydata na urząd Prezydenta RP – Andrzeja Leppera.  Wyznaczeni do jej przeprowadzenia zostali sędziowie z Ministerstwa Sprawiedliwości, którzy pierwsze czynności w tym zakresie przeprowadzili w dniu zarządzenia lustracji, tj. 11 maja 2010 r.
Wyniki lustracji w Wydziale VIII Karnym Sądu Okręgowego w Warszawie dowodzą, że tamtejszy sąd przekazał Państwowej Komisji Wyborczej komplet dokumentów, o które wnioskowała. Wśród przekazanych dokumentów znalazł się także odpis postanowienia Sądu Okręgowego z dnia 8 grudnia 2009 r. o umorzeniu postępowania karnego przeciwko Andrzejowi Zbigniewowi Lepperowi. Z uzasadnienia powyższego orzeczenia wynikało także, że na skutek decyzji Sądu Najwyższego z dnia 8 lipca 2009 r. nie istniało w obrocie prawnym skazanie Andrzeja Leppera za przestępstwo z oskarżenia publicznego.
Ponadto, wyniki lustracji w Wydziale VIII Karnym Sądu Okręgowego w Warszawie, wskazują iż sąd nie dopełnił obowiązku powiadomienia Biura Informacyjnego Krajowego Rejestru Karnego o postanowieniu wznowienia postępowania oraz jego umorzeniu (art. 12 ust. 2 pkt 29 ustawy z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym (Dz. U. z 2008 r. Nr 50, poz. 292 z późn. zm.).
W toku lustracji dokonano także analizy akt 55 innych spraw za okres lat 2009 – 2010, w tym sprawy Andrzeja Leppera o sygn. akt VIII K 558/03.
W wyniku lustracji Ministerstwo Sprawiedliwości wydało następujące zarządzenia polustracyjne:
-
konieczność bezwzględnego przestrzegania w pracy VIII Wydziału Karnego Sądu Okręgowego w Warszawie unormowań zawartych w ustawie z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym (Dz. U. Nr 50, poz. 292 ze zm.) oraz rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 listopada 2003 r. w sprawie sposobu i trybu sporządzania oraz dostarczania do Krajowego Rejestru Karnego kart rejestracyjnych i zawiadomień (Dz. U. Nr 198, poz. 1928 ze zm.), poprzez: - sporządzanie kart rejestracyjnych niezwłocznie po uprawomocnieniu się orzeczenia;
- przesyłanie kart rejestracyjnych i zawiadomień do Krajowego Rejestru Karnego niezwłocznie po ich sporządzeniu;
- podjęcie, możliwych w ramach obowiązujących przepisów, działań organizacyjnych zmierzających do skrócenia okresu, jaki mija od uprawomocnienia się orzeczeń do sporządzenia i przesłania do Krajowego Rejestru Karnego właściwych dokumentów.
- przesyłanie informacji do Krajowego Rejestru Karnego o uchyleniu prawomocnego orzeczenia na druku zawiadomienia w postępowaniu karnym, którego wzór określa załącznik Nr 3 do rozporządzenia z dnia 7 listopada 2003 r.

W celu poprawienia sprawności postępowania w zakresie objętym lustracją i wyeliminowania w przyszłości takich uchybień, jakie miały miejsce (niepowiadomienie KRK o wznowieniu postępowania i uchyleniu wyroku), Prezes Sądu oraz Kierownik Sekcji w porozumieniu z Przewodniczącym Wydziału, powinni wzmóc nadzór nad pracą Sekcji Wykonawczej.  W piśmie skierowanym do Prezesa Sądu Okręgowego w Warszawie termin wykonania zarządzeń określono do dnia 10 czerwca 2010 r.
W związku z ujawnionymi nieprawidłowościami w wybranych sądach okręgowych i rejonowych zostaną przeprowadzone doraźne lustracje problemowych w zakresie:
- zbadania czasu, jaki upłynął od daty uprawomocnienia się orzeczenia do przesłania do Krajowego Rejestru Karnego zawiadomień, o których mowa w § 5 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 listopada 2003 r. w sprawie sposobu i trybu sporządzania oraz dostarczania do Krajowego Rejestru Karnego kart rejestracyjnych i zawiadomień (Dz. U. Nr 198, poz. 1928 ze zm.),
- ustalenia czy kierowane do Rejestru powiadomienia odpowiadają wzorom oraz treści wskazanej w rozporządzeniu.

Badaniom zostaną objęte 22 sądy okręgowe i 25 sądów rejonowych. Lustracje zostaną przeprowadzone przez sędziów wizytatorów z sądów apelacyjnych i sądów okręgowych.