Jak informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w rezultacie niedozwolonego porozumienia konsumenci mogli być zmuszeni do płacenia wyższych cen za produkty takich marek jak: Excellent, Actima, Hansgrohe, Villeroy&Boch czy Huppe.
Według prawników UOKiK taki zapis nosi znamiona zmowy handlowej i działanie na szkodę konsumenta/jest zabronione; proponuje ten zapis jakoś rozmyć lub usunąć – to fragment (pisownia oryginalna) korespondencji wysłanej do partnera handlowego przez przedstawiciela spółki Excellent. Przedsiębiorca oferuje artykuły wyposażenia łazienek pod własną marką Excellent i Actima oraz jest dystrybutorem produktów m.in. Hansgrohe, Villeroy&Boch czy Huppe.
Postępowanie przeciwko spółce zostało wszczęte w sierpniu 2013 r. Z informacji uzyskanych przez Urząd, m.in. podczas kontroli z przeszukaniem, wynika, że zawarła ona niedozwolone porozumienie ze swoimi kontrahentami, którzy zajmowali się dalszą sprzedażą (hurtowa i detaliczną) produktów wyposażenia łazienek. Przedsiębiorcy zostali zobowiązani do stosowania cen minimalnych, co oznaczało, że musieli stosować narzucone stawki lub udzielać od nich rabatu nie większego niż ustalony przez Excellent. Za samodzielną politykę cenową groziło im natychmiastowe rozwiązanie umowy bądź zapłata kary umownej. Niedozwolona praktyka trwała od 2003, a zakończyła się w 2013 r. Jej skutki mogli odczuć m.in. konsumenci, którzy urządzali lub remontowali łazienki i nie mogli kupić produktów objętych zmową taniej niż po cenach odgórnie ustalonych.
Za zawarcie niedozwolonego porozumienia, na spółkę Excellent została nałożona kara w wysokości 146 277 zł. Decyzja jest prawomocna.
UOKiK: zmowa cenowa na rynku wyposażenia łazienek
Dystrybutor wyposażenia łazienek spółka Excellent przez 10 lat narzucała swoim partnerom handlowym ceny dalszej odsprzedaży produktów.Firma zapłaci za to karę finansową w wysokości blisko 150 tys. zł.