Sprawa wraca jak bumerang. Pierwsze stanowisko do tego projektu MF przygotował już latem, teraz na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów, swoje uwagi i postulaty resort ponowił. Temat równości płac sędziów i prokuratorów budził emocje już za czasów poprzedniego rządu. Przy okazji reformy spłaszczającej strukturę sądów, proponowano zmianę w Prawie o prokuraturze, znoszącą zasadę, zgodnie z którą wynagrodzenie zasadnicze prokuratorów prokuratur rejonowych i okręgowych jest równe wynagrodzeniu zasadniczemu sędziów w takich samych jednostkach organizacyjnych sądów powszechnych. Wyjątkiem miał być wówczas poziom Prokuratury Krajowej. Wynagrodzenie zasadnicze jej prokuratorów miało być nadal równe wynagrodzeniu zasadniczemu sędziów Sądu Najwyższego. Dodatki funkcyjne prokuratora krajowego i pozostałych zastępców prokuratora generalnego - równe dodatkom funkcyjnym odpowiednio pierwszego prezesa Sądu Najwyższego i prezesa Sądu Najwyższego. Taka próba miała też miejsce w 2008 roku, a odpowiedzią był protest prokuratorów. Zmiany ostatecznie nie przeszły.

Czytaj: Ministerstwo Finansów upiera się przy zmianach w wynagradzaniu prokuratorów>>

 

Prokurator to nie sędzia, czas na nowy model płac? 

MF w kolejnej opinii do poprawionego na etapie opiniowania projektu noweli Prawa o prokuraturze podtrzymuje swoje wcześniejsze uwagi dotyczące ustalenia wynagrodzeń prokuratorów. W ocenie resortu powinna być zastosowana "odrębna, samodzielna regulacja dotycząca określania wynagrodzeń prokuratorskich, bez potrzeby odwoływania się do innych grup pracowniczych, tj. sędziów czy sędziów Sądu Najwyższego". 

- Jako punkt wyjścia do określenia wynagrodzeń w nowy sposób należałoby przyjąć wartości dotychczasowe (kwota), a jako wskaźnik waloryzacji tej kwoty przyjąć wskaźnik ustalany na podstawie ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw lub przykładowo kwotę wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w drugim kwartale roku poprzedniego, ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej ,,Monitor Polski'' przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń, rezygnując jednocześnie z mnożników - zaznacza wiceminister Hanna Majszczyk.

We wcześniejszym stanowisku MF uzasadniał, że w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej nie zawarto jakichkolwiek regulacji dotyczących wynagrodzenia prokuratorów, a art. 178 ust. 2 odnosi się tylko do wynagrodzenia sędziów. - Biorąc pod uwagę, iż wynagrodzenia prokuratorów już w chwili obecnej w wielu przypadkach potrafią przewyższać wynagrodzenia sędziów, nie widzę celowości pozostawiania dotychczasowych rozwiązań - pisała wiceminister. 

Czytaj: MF proponuje zmiany w wynagradzaniu prokuratorów - sędziowie zaskoczeni>>

Czytaj w LEX: Wynagrodzenie sędziów w państwach prawa jako istotny element ich niezawisłości i bezstronności > >

 

Albo refleksja, albo protest

Na odpowiedź prokuratorów nie trzeba było długo czekać.  W tej sprawie swoje stanowisko przypomniało też Stowarzyszenie Absolwentów i Aplikantów KSSiP Votum. Wskazało w nim, że choć sędziowie i prokuratorzy pełnią inne role, to z punktu widzenia państwa są one niezbędne nie tylko w zakresie stania na straży szeroko pojętej praworządności, lecz również w zakresie skutecznego i efektywnego funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości. - Tylko niezależna finansowo prokuratura jest w stanie prawidłowo realizować swoje obowiązki jako rzecznik interesu społecznego. Elementem tej niezależności jest również godne wynagrodzenie prokuratorów, w tym w szczególności jego powiązanie z wynagrodzeniem sędziów. Rozdzielenie tego systemu rodzi ryzyko deprecjacji służby prokuratorskiej - napisało.

Szkodliwość takich propozycji podnosi też m.in. Rada Okręgowa Związku Zawodowego Prokuratorów i Pracowników Prokuratury RP. - Ostrzegamy, iż wobec tego problemu środowisku Związku Zawodowego nie pozostanie bierne. Jeśli nie nastąpi refleksja i wycofanie się z kuriozalnych propozycji, odpowiedzią będzie paraliż pracy polskiej prokuratury, który doprowadzi w konsekwencji do paraliżu pracy sądów i innych instytucji Rzeczpospolitej - dodano. 

Sprawdź w LEX: Czy pensum sędziowskie narusza niezawisłość sędziowską? > >

 

Minister za utrzymaniem równości płac 

Minister Sprawiedliwości, pytany o sprawę przez Prawo.pl podkreślił, że każdy projekt ustawy, który jest przygotowywany w resorcie, jest poddawany konsultacjom międzyresortowym,  czyli jest rozsyłany do różnych resortów. - Ministerstwo Finansów wyrażało wątpliwości dotyczące rozdzielenia funkcji ministra sprawiedliwości i prokuratora generalnego w kontekście przyszłych wynagrodzeń prokuratorów. To, że ministerstwo wyraża swój pogląd nie oznacza, że jest to stanowisko rządu, każde ministerstwo ma prawo zgłoszenia jakiś wątpliwości i uwag - zapewnił. 

Dodał, że nie wyobraża sobie, by na tym etapie dokonywać rozdzielenia wynagrodzeń prokuratorskich i sędziowskich. - Z wielu powodów, dla mnie najważniejszy jest taki, że powinniśmy jako państwo dbać o to, by budować stabilny, niezależny korpus prokuratorski, powinniśmy doceniać to, że jeżeli ktoś wybrał służbę prokuratorską i później jest w tej służbie, to nie powinien mieć dodatkowych motywacji do odejścia. Jeśli zainwestował tyle pracy, tyle energii żeby zostać prokuratorem - mówił. 

Minister podkreślił również, że dostrzega ile trzeba mieć niezwykłej, profesjonalnej wiedzy, żeby być dobrym, skutecznym prokuratorem. - Dlatego moje stanowisko jest takie, że powinniśmy ten system cały czas zachowywać. I o to będą postulował w toku dalszych prac zarówno nad rozdzieleniem urzędu ministra sprawiedliwości i prokuratora generalnego, jak również w kontekście przyszłych prac nad kompleksową ustawa Prawo o prokuraturze (…). Nawet jeśli spojrzymy na budżet na 2025 r., to jeśli chodzi o sędziów i prokuratorów nikt nie planuje żadnych zmian jeśli chodzi o rozdzielenie, a i podwyżki będą solidne - podsumował. 

Zobacz w LEX: Odpowiedzialność służbowa prokuratorów > >