Postępowanie przeciwko gminie miejskiej Kraków zostało wszczęte w sierpniu 2011 r. Z ustaleń Urzędu wynika, że bezprawnie zobowiązywała ona mieszkańców do współfinansowania budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Zgodnie z przepisami przyszli odbiorcy mają obowiązek budowy na własny koszt jedynie przyłącza oraz pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego. Tymczasem gmina nakazywała im dodatkowo sporządzenie m.in. projektu całej inwestycji. Kolejną zakwestionowaną praktyką było pozbawienie kontrahentów wyboru wykonawcy przyłącza. Musieli oni korzystać z przedsiębiorcy narzuconego przez gminę – tym samym stracili możliwość zawarcia korzystniejszej dla siebie oferty.
Za stosowanie praktyk ograniczających konkurencję Prezes UOKiK nałożyła na Gminę Miejską Kraków karę pieniężną w wysokości 804 722 zł oraz nakazała zaniechanie niedozwolonych działań. Decyzja nie jest ostateczna, gmina odwołała się do sądu.
Kolejna decyzja Prezes UOKiK dotyczy spółki Regionalne Wodociągi i Kanalizacja w Białogardzie (woj. zachodniopomorskie). Postępowanie wszczęte we wrześniu 2011 r. wykazało, że spółka naruszała prawa indywidualnych odbiorców – konsumentów. Umieszczane w umowach postanowienia umożliwiały jej m.in. rozwiązanie kontraktu w każdym czasie i z dowolnej przyczyny. Tymczasem umowa może zostać wypowiedziana przez przedsiębiorstwo wodno-kanalizacyjne jedynie w przypadkach ściśle określonych przez prawo, np. nielegalnego poboru wody. Prezes UOKiK nakazała zaniechanie praktyk i nałożyła na spółkę karę pieniężną w wysokości 38 514 zł. Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej możliwość odwołania do sądu.
Najczęstsze przykłady łamania prawa na rynkach wodociągowo-kanalizacyjnych oraz szczegółową analizę tego sektora można znaleźć w raporcie UOKiK Kierunki rozwoju ochrony konkurencji i konsumentów w sektorze wodociągowo-kanalizacyjnym. Zainteresowani tą tematyką powinni sięgnąć również po publikację Konkurencja na rynkach lokalnych wraz z wybranym orzecznictwem Prezesa UOKiK,.