Jak podkreśla Urząd, każde takie zgłoszenie wymagało podjęcia szeregu czynności, które obejmowały między innymi uzyskanie wyjaśnień od dostawcy usług telekomunikacyjnych, zbadanie stanu faktycznego i prawnego oraz podjęcie interwencji lub udzielenie wyjaśnień wnioskodawcy. W każdym przypadku, eksperci UKE kierowali się jak najlepiej rozumianym interesem konsumenta, dążąc do pozytywnego zakończenia problemu dla konsumenta.

Mediacja coraz popularniejsza
Z informacji UKE wynika, że do liczby wniosków o interwencję należy jeszcze dodać 1296 wniosków o mediację, z których 55,56 proc. zakończyło się zawarciem ugody między abonentem a dostawca usług telekomunikacyjnych. Ponadto w I połowie 2015 r. do Urzędu Komunikacji Elektronicznej wpłynęło 1170 zapytań. Indywidualne zapytania dotyczyły funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych, obowiązujących przepisów prawa oraz innych zagadnień i problemów, z którymi na co dzień stykają się konsumenci przy okazji korzystania z telefonii stacjonarnej, komórkowej i Internetu.

Wprowadzanie w błąd i niedotrzymywanie warunków
Najczęściej pojawiającymi się problemami, z którymi spotykali się abonenci na rynku usług telekomunikacyjnych były:
- wprowadzenie w błąd abonenta przy zawieraniu umowy przez przedstawicieli handlowych, podejrzenie fałszerstwa – podrabianie podpisów na umowach,
- niedotrzymywanie przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych warunków świadczenia usług w przypadku przedłużenia umowy,
- jakość świadczonych usług – zaniżona w stosunku do deklarowanej prędkość transmisji danych, brak zasięgu oraz awarie sieci telekomunikacyjnej,

Dowiedz się więcej z książki
Prawo telekomunikacyjne. Komentarz
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł




Można pisać i dzwonić do UKE
Urząd podkreśla, że istotnym elementem jego działalności jest także prowadzenie Centrum Informacji Konsumenckiej i dedykowanej konsumentom infolinii, działającej pod numerem 801 900 853. Dyżurujący na infolinii pracownicy Urzędu odpowiadają na pytania konsumentów z zakresu usług telekomunikacyjnych, służą radą i wyjaśniają wszelkie wątpliwości dotyczące praw konsumentów. W I połowie 2016 r. pracownicy Urzędu odebrali 7500 połączeń- Wszelkie nieprawidłowości pojawiające się po stronie dostawców usług telekomunikacyjnych są szczegółowo przez Prezesa UKE badane nie tylko pod kątem przestrzegania obowiązujących przepisów, ale także z punktu widzenia zapewnienia konsumentom usług o jak najlepszej jakości - czytamy w komunikacie Urzędu.

 

Akcja: klikaj z głową
UKE informuje przy okazji, że Mając na uwadze bezpieczeństwo najmłodszych odbiorców usług oraz dostrzegając pojawiające się zagrożenia w sieci, na które w szczególności narażone są osoby małoletnie, rozpoczeto w 2016 r. kampanię edukacyjno-informacyjną „Mój smartfon, mój mały świat – klikam z głową” skierowaną do dzieci, rodziców i opiekunów. Podstawowym celem kampanii jest propagowanie bezpieczeństwa najmłodszych „w sieci” oraz profilaktyka poprzez edukację najmłodszych, którzy coraz częściej bez ograniczeń korzystają z dostępnych technologii i urządzeń. Elementem kampanii jest także zwrócenie uwagi rodziców oraz środowiska pedagogicznego na zagrożenia, z jakimi dzieci mają lub mogą mieć kontakt w Internecie. W ramach akcji w I poł. 2016 r. w dwóch szkołach podstawowych: w Białej Podlaskiej i w Siemianowicach Śląskich odbyły się nietypowe lekcje dla 320 uczniów, które rozpoczęły cykl spotkań z najmłodszymi użytkownikami usług telekomunikacyjnych, jakie zamierza Prezes UKE przeprowadzić w ramach kampanii.