Według danych Komisji Europejskiej w ubiegłym roku suma środków zebranych za pośrednictwem tzw. platform crowdfundingowych mogła przekroczyć nawet miliard euro. Istniejące na rynku serwisy umożliwiają nie tylko wpłacenie bezzwrotnej dotacji na wybrane przedsięwzięcie, ale również dają możliwość uzyskania zysku z zainwestowanego kapitału (tzw. pożyczki społecznościowe). Dzięki temu – jak zauważa Komisja – platformy nie tylko wpływają na innowacyjność gospodarki, ale także zwiększają konkurencję na rynku finansowania.
Bruksela przekonuje, że skoro finansowanie społecznościowe ma tyle zalet, trzeba mu pomóc. Po pierwsze – usuwając wszystkie niejasności dotyczące obowiązujących przepisów. Obecnie – jak wynika z konsultacji społecznych – aż 44 proc. serwisów finansowania społecznościowego, umożliwiających finansowy zwrot z inwestycji, narzeka na niedoinformowanie.
Czytaj: Raport: crowdfunding wymaga w Polsce regulacji>>>
Po drugie – niezbędne jest budowanie zaufania wobec tego sektora. Komisja zastanawia się nad szerszym zaangażowaniem „uznanych banków" w tej dziedzinie oraz nad wprowadzeniem „unijnej odznaki jakości".
Źródło: Rzeczpospolita