Osiągnięte wczoraj (26 marca) tymczasowe porozumienie odnosi się do uchwalenia projektu rozporządzenia dotyczącego monitorowania i sprawozdawczości w zakresie emisji CO2 oraz zużycia paliwa przez nowe pojazdy ciężarowe o dużej ładowności. Rozporządzenie to stanowi część działań UE na rzecz ograniczenia emisji CO2 i stanowi kolejny krok w kierunku konkurencyjnej gospodarki niskoemisyjnej.
Nowy system monitorowania i sprawozdawczości będzie stanowił podstawę do ustanawiania i egzekwowania norm emisji CO2 i zużycia paliwa, a także zapowiedź kolejnego wniosku legislacyjnego, który Komisja zamierza przedstawić jeszcze w tym roku.
Dla przypomnienia, przepisy tego rodzaju dotyczące samochodów osobowych i furgonetek już obowiązują. Projekt rozporządzenia, co do którego udało się osiągnąć tymczasowe porozumienie, dotyczy nowych ciężarówek, autobusów i autokarów. Emisje pojazdów ciężarowych o dużej ładowności zarejestrowanych w UE będą po raz pierwszy mierzone i monitorowane w znormalizowany sposób. Rozporządzenie umożliwi stworzenie centralnego rejestru UE, w którym władze i producenci będą dostarczać danych na temat emisji CO2 i zużycia paliwa. W celu zapewnienia przejrzystości i umożliwienia łatwiejszego porównywania różnych modeli pojazdów dane te będą publicznie dostępne. Jedynym wyjątkiem są przypadki uzasadnione potrzebą ochrony danych osobowych i zapewnienia uczciwej konkurencji.
Kolejne kroki
Tymczasowy tekst zostanie teraz przedstawiony do zatwierdzenia ambasadorom UE. Po zatwierdzeniu tekst zostanie przedłożony Parlamentowi Europejskiemu pod głosowanie, a następnie Radzie do ostatecznego przyjęcia. Rozporządzenie ma wejść w życie 20 dni po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym UE.
Źródło: europa.eu/newsroom