Do Rejestru klauzul niedozwolonych wpisano postanowienie, według którego "Wszelkie zarysowania, odbarwienia, czy tym podobne uszkodzenia mechaniczne, których wystąpienie mogłoby sugerować niewłaściwe obchodzenie się z towarem spowodują nieuznanie roszczenia". Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w wyroku z dnia 12 lutego 2015 r., sygn. akt XVII AmC 6186/13 uznał, że zastosowanie takiej klauzuli przez sprzedawcę narusza przepisy Kodeksu cywilnego o rękojmi za wady w odniesieniu do sprzedaży konsumenckiej. Przypadki, w których odmowa uwzględnienia reklamacji przez sprzedawcę jest dopuszczalna, zostały określone w art. 557 § 1 k.c. (kupujący wiedział o wadach towaru w chwili zawarcia umowy) oraz w art. 558 § 1 k.c. (ograniczenie lub wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest dopuszczalne tylko w przypadkach określonych w przepisach szczególnych). Natomiast co do zasady sprzedawca jest obowiązany reklamację klienta uwzględniać zawsze. Także w przypadku powzięcia wątpliwości, co do pochodzenia wad w reklamowanym towarze. W takiej sytuacji powinien on reklamowany towar przyjąć, a ewentualną odmowę uznania roszczenia oprzeć na opinii kompetentnego podmiotu np. na ekspertyzie producenta danego towaru. Nigdy natomiast sprzedawca nie powinien opierać się na własnym przeświadczeniu o przyczynie powstania wad reklamowanego towaru, ponieważ zarysowania, odbarwienia i tym podobne uszkodzenia mechaniczne mogą wynikać także z wad materiałów, z których towar ten został wykonany, co z kolei czyni roszczenie konsumenta jak najbardziej zasadnym.
Opracowanie: Daniel Wojtczak, RPE WK
Źródło: www.uokik.gov.pl
Janelle Barlow,Claus Moller
Klient ma zawsze rację. Reklamacja to prezent>>>