Rzecznik praw obywatelskich pisze, że coraz częściej otrzymuje skargi dotyczące możliwych nieprawidłowości w działaniach Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. W wielu przypadkach urząd dochodząc do przekonania, że w konkretnej sprawie nie doszło do naruszenia przepisów ustawy o ochronie danych osobowych, nie wydaje rozstrzygnięcia w odpowiedniej formie. Tymczasem z analizy przepisów ustawy o ochronie danych osobowych wynika, że GIODO obowiązany jest do wydania decyzji administracyjnej nie tylko w sytuacjach naruszenia przepisów ustawy, ale także wtedy, gdy nie przychyla się do stanowiska skarżącego i nie stwierdza w konkretnej sprawie naruszenia przepisów ustawy o ochronie danych osobowych. Pisma kierowane do skarżących nie tylko nie wskazują podstawy prawnej, w oparciu o którą następuje zakończenie konkretnej sprawy przez GIODO, ale nie zawierają również pouczenia co do możliwości złożenia od takiego rozstrzygnięcia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. Niewyczerpanie przysługującego obywatelowi środka prawnego w ramach administracyjnego toku instancji uniemożliwia mu w konsekwencji uruchomienie sądowej kontroli podejmowanego rozstrzygnięcia. Działania tego rodzaju, w ocenie Rzecznika, podważają zaufanie obywateli do działań podejmowanych przez organy wykonujące zadania z zakresu administracji publicznej, nie czynią również zadość zasadom ogólnym Kodeksu postępowania administracyjnego, jak też budzą uzasadnione wątpliwości w świetle zagwarantowanych praw konstytucyjnych. Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się z prośbą o poinformowanie o podjętych czynnościach w omawianym zakresie.
RPO: GIODO musi lepiej reagować na skargi obywateli
Rzecznik praw obywatelskich prof. Irena Lipowicz wystąpiła do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych w sprawie sposobu załatwiania skarg przez GIODO. Rzecznik Praw Obywatelskich coraz częściej otrzymuje skargi dotyczące możliwych nieprawidłowości w działaniach Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.