Resort sprawiedliwości planuje zmianę procedury składania skarg na czynności komornika. Po nowelizacji ograniczony ma być zakres czynności podlegających zaskarżeniu, ponieważ - jak uważa ministerstwo - obecna procedura przyczynia się do zbędnego wydłużenia postępowań egzekucyjnych. Po zmianach niedopuszczalne ma być zaskarżanie czynności, które stanowią jedynie etap postępowania kończący się wydaniem innej zaskarżalnej decyzji, tj. takich jak np.: wydawanie zarządzeń o wezwaniu do usunięcia braków pisma, wezwanie do uiszczenia zaliczki, czy plan podziału sumy uzyskanej z egzekucji.
Zmienić się mają także przepisy dotyczące rozpoznawania skargi. Ma być ona składana za pośrednictwem komornika, który stwierdzając jej zasadność, będzie mógł uwzględnić skargę bez przekazywania do sądu. Ujednolicone mają zostać także regulacje dotyczące właściwości sądu, który rozpatruje skargę na czynności komornika. Po nowelizacji w każdym przypadku sądem właściwym do rozpatrzenia skargi ma być sąd rejonowy, przy którym działa komornik (obecnie w przypadku komorników, których wybrano poza właściwością ogólną, skargę rozpatruje sąd, który byłby właściwy na ogólnych zasadach).
Nowelizacja doprecyzować ma także przepisy dotyczące odrzucenia skargi w przypadku, gdy zachodzą podstawy do podjęcia przez sąd z urzędu działań zmierzających do zapewnienia prawidłowego toku egzekucji (art. 759 § 2 k.p.c.). Po zmianach w takiej sytuacji sąd odrzuci skargę, co zapewni skarżącemu możliwość złożenia zażalenia na odrzucenie, którą obecnie w takim przypadku traci. Jak bowiem wskazuje wykładnia art. 7673 k.p.c. - w przypadku uznania, że zachodzą przesłanki do podjęcia czynności z urzędu sąd nie wydaje postanowienia o odrzuceniu skargi. Po nowelizacji przepisów składający skargę ma mieć możliwość zaskarżenia odrzucenia, co nie wyłączałoby jednocześnie podjęcia przez sąd czynności w trybie art. 759 § 2 k.p.c.
Propozycje ministerstwa negatywnie ocenia Krajowa Izba Radców Prawnych. W opinii do projektu stwierdza, że taka zmiana zasad uniemożliwi państwu sprawowanie nadzoru nad czynnościami komornika, co jest o tyle ważne, że komornik nie jest jedynie funkcjonariuszem publicznym, ale także przedsiębiorcą wykonującym wolny zawód i zapewnienie odpowiednich mechanizmów nadzoru nad wykonywaniem przez niego pracy jest niezbędne. Dodatkowo KIRP podkreśla, że zawężenie katalogu czynności komornika podlegających zaskarżeniu spowoduje, że niemożliwym będzie zaskarżenie bezczynności komorników, co spowoduje negatywne skutki dla postępowań egzekucyjnych.
Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line