Rząd negatywnie zaopiniował dwa obywatelskie projekty ustaw, o uldze podatkowej dla osób oszczedzających w III filarze ubezpieczeniowym, gdyż obowiązuje aktualnie takie rozwiazanie w postaci IKZE oraz odmówiła powrotu do rozwiażań w oświacie sprzed 2009r. Rekomendowała dalsze procedowanie nad projektem o tzw. "janosikowym"
 
Uposażenie mundurowych
Rada Ministrów przyjęła informację na temat uposażeń służb mundurowych w 2012 roku. Przeciętne uposażenie funkcjonariuszy służb mundurowych oraz żołnierzy stanowi wielokrotność kwoty bazowej określanej corocznie w ustawie budżetowej. 
W 2009 r. kwotą bazową było 1.523,29 zł. Od 2010 r. zarówno kwota bazowa, jak i wskaźniki wielokrotności dla funkcjonariuszy służb mundurowych i żołnierzy nie uległy zwiększeniu. Na 2012 r. kwota bazowa i wskaźniki jej wielokrotności funkcjonariuszy i żołnierzy zawodowych też nie uległy zmianie. 
Funkcjonowanie wszystkich służb w systemie bezpieczeństwa nie oznacza ujednoliconego uposażenia. Różnica w uposażeniach wyraża się we wskaźnikach wielokrotności kwoty bazowej różnych w przypadku poszczególnych formacji służb mundurowych:
- policjanci mają wskaźnik w wysokości 2,65 (przeciętne miesięczne uposażenie – 4.037 zł, wliczona jest w tą kwotę 1/12 nagrody rocznej), 
- Straż Graniczna – 2,67 (przeciętne miesięczne uposażenie – 4.067 zł), 
- Państwowa Straż Pożarna – 2,59 (przeciętne miesięczne uposażenie – 3.945 zł), 
- Biuro Ochrony Rządu – 2,72 (przeciętne miesięczne uposażenie 4.204 zł), 
- Służba Więzienna – 2,65 (przeciętne miesięczne uposażenie 4.037 zł). 
Zgodnie z exposé premiera, w projekcie ustawy budżetowej na 2012 r. przewidziano środki na podwyżkę uposażeń dla policjantów i żołnierzy zawodowych w wysokości 300 zł, które mają być wypłacane od początku lipca br.
W uchwalonej przez Sejm ustawie budżetowej uwzględniono poprawkę przewidującą wykorzystanie środków zaplanowanych w rezerwie celowej na „przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych”. Jeśli środki te, w wysokości 76.160 tys. zł, nie zostaną wykorzystane do 30 września 2012 r., wówczas minister finansów utworzy z nich nową rezerwę celową, która będzie przeznaczona na podwyżki uposażeń dla funkcjonariuszy pozostałych służb mundurowych.
 
Współdziałanie polskich i zagranicznych funkcjonariuszy 
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zasadach udziału zagranicznych funkcjonariuszy i pracowników we wspólnych operacjach lub wspólnych działaniach ratowniczych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedłożone przez ministra spraw wewnętrznych.
Przepisy projektowanej ustawy umożliwią funkcjonariuszom i pracownikom państw członkowskich Unii Europejskiej i innych państw objętych przepisami Schengen udział we wspólnych działaniach odbywających się w Polsce. Chodzi o sytuacje wymagające międzynarodowej pomocy lub wsparcia odpowiednich służb w zapewnieniu porządku i bezpieczeństwa publicznego podczas zgromadzeń, imprez masowych, katastrof czy klęsk żywiołowych. 
Zgodnie z obecnym stanem prawnym, udział we wspólnych operacjach i działaniach ratowniczych na terytorium RP może odbywać się przede wszystkim na podstawie umów międzynarodowych.
Przygotowanie przepisów regulujących te zagadnienia ma szczególne znaczenie ze względu na wspólną z Ukrainą organizację finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012. Powstanie przepisów umożliwiających odpowiednim służbom prowadzenie wspólnych z Ukrainą operacji będzie mieć istotne znaczenie dla zapewnienia ładu i bezpieczeństwa publicznego podczas rozgrywek. W praktyce oznaczać to będzie możliwość uczestniczenia ukraińskich funkcjonariuszy w działaniach na rzecz bezpieczeństwa prowadzonych na terenie Polski.
Należy podkreślić, że koszty związane z udziałem zagranicznych funkcjonariuszy, zgodnie z przepisami UE, w działaniach prowadzonych na terenie Polski będą ponoszone przez właściwe organy służb państwa wysyłającego. Dozwolone będzie również ustalenie innych sposobów finansowania, w tym np. finansowanie przez stronę polską.
W projektowanej ustawie, zgodnie z założeniami, zostaną określone zasady udziału zagranicznych funkcjonariuszy lub pracowników we wspólnych operacjach. Zostaną zawarte różnego rodzaju definicje. Na przykład wspólną operacją będą działania prowadzone na terytorium Polski z udziałem zagranicznych funkcjonariuszy, odbywane w różnych formach - patrole lub działania ratownicze służące zapewnieniu porządku i bezpieczeństwa publicznego. 
Zgodnie z założeniami, w przypadku udziału zagranicznych funkcjonariuszy lub pracowników z państw niebędących członkami UE lub państw niestosujących dorobku Schengen, organem decydującym będzie Rada Ministrów, działająca na wniosek ministra spraw wewnętrznych. 
Chodzi m.in. o sytuacje, gdy: pobyt funkcjonariuszy z tych państw przekroczy 90 dni od dnia ich wjazdu do Polski lub liczba funkcjonariuszy będzie większa niż 20 osób. W projekcie ustawy znajdą się szczegółowe zapisy dotyczące informacji, jakie powinny znaleźć się we wniosku, np. cel i rodzaj operacji, przewidywany okres pobytu, rodzaj sił uczestniczących. Powinny być również określone – rodzaj oczekiwanej pomocy i dane personalne oraz stopień funkcjonariusza dowodzącego wspólną operacją.
Podczas pobytu w Polsce zagraniczni funkcjonariusze i pracownicy będą zobowiązani do przestrzegania prawa polskiego. Będą ponadto podlegać ochronie prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy Policji. Zgodnie z założeniami, będą mogli nosić mundur służbowy oraz okazywać legitymację służbową. Będą poza tym korzystać z ulg na przejazdy środkami transportu zbiorowego. 
Zakłada się również, że uzyskają uprawnienia do wwozu do Polski służbowej broni, materiałów pirotechnicznych i środków przymusu bezpośredniego. Użycie broni palnej i środków przymusu bezpośredniego może następować tylko na podstawie przepisów ustawy o Policji. 
Przyjęte założenia mają również dostosować polskie prawo do aktów prawa wspólnotowego dotyczących współpracy w zakresie zwalczania terroryzmu i przestępczości transgranicznej oraz współpracy państw członkowskich w sytuacjach kryzysowych (decyzje Rady 2008/615/WSiSW, 2008/616/WSiSW i 2008/617/WSiSW). 
Nadzór nad prawidłowym i sprawnym przebiegiem wspólnych operacji lub działań ratowniczych zgodnie z założeniami sprawować będzie, w zależności od rodzaju działań, szef właściwej służby. 
 
Sprawy europejskie
Rada Ministrów zatwierdziła Plan pracy Komitetu do spraw Europejskich na 2012 r., przedłożony przez ministra spraw zagranicznych.
Plan zawiera szczegółowy wykaz dokumentów, które będą procedowane w 2012 r. przez Komitet ds. Europejskich. 
Plan stanowi podstawę działań Komitetu i obejmuje dokumenty, które zostały włączone do niego na podstawie zgłoszeń ministerstw i urzędów centralnych. Obejmuje też dokumenty, które wynikają z przyjętych przez Polskę zobowiązań w związku z członkostwem w Unii Europejskiej lub z przyjętych przez nasz kraj dokumentów międzynarodowych. 
W Planie zawarto także dokumenty wynikające z zobowiązań nałożonych na resorty w trakcie prac Komitetu w 2010 r. i 2011 r. oraz byłego Komitetu Europejskiego Rady Ministrów. Włączono do niego również dokumenty, które zostaną przygotowane na podstawie kalendarza prezydencji duńskiej (instrukcje, sprawozdania z posiedzeń i spotkań m.in. Komitetu Stałych Przedstawicieli COREPER I oraz COREPER II, poszczególnych formacji Rady UE, spotkań ministerialnych, etc.). 
pap/wk