Zgodnie z uzasadnieniem projektu, celem nowelizacji ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1222) jest uszczegółowienie oraz rozszerzenie obowiązujących zasad prawnych, a także zmiana przepisów funkcjonujących w obrocie prawnym lub wprowadzenie nowych uregulowań, co w konsekwencji prowadzić powinno do poprawy standardów w relacjach między organami spółdzielni a członkiem spółdzielni, który de facto jako właściciel spółdzielczego mienia jest podmiotem norm prawnych określających zasady funkcjonowania polskiej spółdzielczości.
Projektowane zmiany przewidują m.in. obniżenie wysokości wpisowego do poziomu nieprzekraczającego 1/8 minimalnego wynagrodzenia, obowiązek prowadzenia odrębnego rachunku bankowego dla każdego budynku w zasobach spółdzielni, obowiązek naliczania opłat w oparciu o koszty generowane w miejscu ich powstania oraz wykazywania w rocznych sprawozdaniach z działalności finansowej spółdzielni różnic między kosztami eksploatacji i utrzymania a przychodami z opłat dla każdej nieruchomości oddzielnie.
Celem zmian wprowadzanych do obowiązujących przepisów jest także wzmocnienie podmiotowej roli członka spółdzielni mieszkaniowej w zasadach jej funkcjonowania przez poprawę warunków dostępu członka do dokumentów źródłowych spółdzielni. Temu celowi sprzyjać ma bezwarunkowy obowiązek prowadzenia przez spółdzielnię strony internetowej oraz udostępniania na niej, w części ogólnie dostępnej podstawowych dokumentów źródłowych stanowiących o istnieniu spółdzielni oraz w części zastrzeżonej wyłącznie do wiadomości członków spółdzielni, dokumentów świadczących o czynnościach gospodarczych spółdzielni.
Zupełnym novum w przepisach ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych jest propozycja wprowadzenia możliwości powoływania przez walne zgromadzenie nowego, niezależnego, dotychczas nie spotykanego w spółdzielniach mieszkaniowych organu opartego na zupełnie niezależnej społecznej inicjatywie. Legitymację do powołania tego organu ustawa daje walnemu zgromadzeniu po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez grupę inicjatywną składającą się z osób zamieszkujących na obszarze, na którym powołany organ będzie działać.
Proponowana nowelizacja wprowadza także nowe zasady funkcjonowania zarządu, a w szczególności określa kompetencje zarządu spółdzielni do samodzielnego podejmowania czynności w zakresie zarządu zwykłego oraz nakłada na radę nadzorczą obowiązek oceny pod względem merytorycznym i finansowym zasadności propozycji dotyczących przedmiotu działalności i rozwoju spółdzielni przedkładanych przez zarząd do akceptacji walnego zgromadzenia. Przepisy wprowadzają również zasadę kadencji w pracy zarządu.
Propozycja projektu zakłada nadto powstanie wspólnoty mieszkaniowej w nieruchomości spółdzielczej z mocy prawa z chwilą, kiedy w danej nieruchomości przeniesiona zostanie w odrębną własność taka liczba lokali, których udziały przekroczą 20% ogólnej liczby udziałów w nieruchomości wspólnej. Celem proponowanej zmiany jest zrównanie praw członków spółdzielni mieszkaniowych z prawami użytkowników lokali w innych zasobach takich jak zasoby komunalne, zakładowe, wybudowane przez deweloperów oraz inne zasoby prywatne.
Nowelizacja przewiduje również przywrócenie art. 35 i art. 44 uchylonych ustawą z dnia 27 lipca 2012 r. Uchylone przepisy art. 35 dopuszczały możliwość uregulowania na rzecz spółdzielni tytułu prawnego do gruntu przez zasiedzenie, a art. 44 stanowił natomiast zabezpieczenie członków przed skutkami hipoteki łącznej.
Projekt zakłada, że ustawa wejdzie w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
Źródło: www.rcl.gov.pl,