Od 21 października 2009 r. banki prowadzące działalność maklerską nie są zobowiązane do ustanawiania odrębnego kapitału założycielskiego na działalność maklerską, prowadzenia odrębnych ksiąg rachunkowych, sporządzania odrębnych sprawozdań finansowych - zob. znowelizowany art. 111 ust. 5 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. Z tego względu w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2009 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości domów maklerskich (Dz. U. Nr 226, poz. 1824), nie zawarto regulacji zagadnień związanych z rachunkowością biur maklerskich, ponieważ w celu kompleksowego uregulowania rachunkowości banków musiały się one znaleźć się w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 1 października 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości banków (Dz. U. Nr 191, poz. 1279).
Nowe rozporządzenie określa cały szereg zasad rachunkowości w zakresie działalności maklerskiej, tj.:
1. zasady ujmowania w księgach rachunkowych operacji dotyczących zarówno banku, jak i biura maklerskiego,
2. zasady ujmowania oraz wyceny aktywów i zobowiązań finansowych banków, w tym instrumentów finansowych nabytych w imieniu i na rachunek własny banku oraz zapisanych na rachunkach papierów wartościowych klientów prowadzonych przez biuro maklerskie,
3. zasady ewidencji i wyceny instrumentów finansowych klientów,
4. zakres informacji wykazywanych w informacji dodatkowej sprawozdania finansowego. Tu należy zaznaczyć, że dotychczasowy zakres informacji został uzupełniony m. in.: o znaczące zdarzenia dotyczące lat ubiegłych, które zostały ujęte w sprawozdaniu finansowym za dany okres, w tym o rodzaj popełnionego błędu oraz kwotę korekty, o aktywa i zobowiązania finansowe, a także o zobowiązania pozabilansowe, o połączenia jednostek gospodarczych, o ilości oraz wartości instrumentów finansowych zdematerializowanych i przechowywanych w formie dokumentu klientów banku.
W celu osiągnięcia większej porównywalności sprawozdań finansowych banków, w rozporządzeniu przyjęto niektóre rozwiązania stosowane w Międzynarodowych Standardach Rachunkowości: Do najważniejszych należą:
1. wprowadzenie nowej kategorii „aktywa finansowe i zobowiązania finansowe wyceniane w wartości godziwej przez wynik finansowy”, do której zaliczono „aktywa lub zobowiązania finansowe przeznaczone do obrotu”,
2. dostosowanie definicji aktywów finansowych oraz zobowiązań finansowych, a także ich klasyfikacji do postanowień MSR Nr 39 „Instrumenty finansowe: ujmowanie i wycena”,
3. wprowadzenie wymogu ujawniania informacji dotyczących aktywów trwałych przeznaczonych do zbycia,
4. wprowadzenie wymogu wyceny oraz ujawnienia w sprawozdaniu finansowym wartości akcji i udziałów w jednostkach podporządkowanych, które bank przeznacza do sprzedaży,
5. wprowadzenie możliwość przekwalifikowania aktywów finansowych z kategorii „aktywów finansowych i zobowiązań finansowych wycenianych w wartości godziwej przez wynik finansowy” do innych kategorii, zgodnie z MSR Nr 39 „Instrumenty finansowe: ujmowanie i wycena”.
Rozporządzenie wejdzie w życie 30 października 2010 r. i po raz pierwszy będzie miało zastosowanie do sprawozdań finansowych sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się w 2010 r.
Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line