Jak poinformowało po posiedzeniu Centrum Informacyjne Rządu, w założeniach uwzględniono rozwiązania, które zawarte są w dyrektywie o audiowizualnych usługach medialnych, a które należy wdrożyć na polskiego prawa.
Zgodnie z założeniami, w projekcie nowelizacji ustawy uwzględnione będą nielinearne audiowizualne usługi medialne (tzw. usługi na żądanie) oraz wszystkie linearne (programowe) usługi medialne. Z zakresu przepisów wyłączone zostaną np.: programy radiowe rozpowszechniane wyłącznie w systemach teleinformatycznych, strony internetowe prywatnych użytkowników, blogi, korespondencja elektroniczna, elektroniczne wersje gazet i czasopism, gry losowe i zakłady wzajemne, ale tylko wówczas, gdy nie stanowią części audycji medialnej.
Do projektu nowelizacji ustawy wprowadzone będą nowe definicje terminów: usługa medialna, audycja, audycja dla dzieci, odpowiedzialność redakcyjna, dostawca usługi medialnej, program, audiowizualna usługa medialna na żądanie, udostępnianie publiczne, przekaz handlowy oraz dostarczanie usługi medialnej.
Rozszerzeniu ulegną kompetencje Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT) o objęcie nadzorem wszelkich usług medialnych, przewidzianych w projekcie ustawy, oraz ich dostawców. Ponadto przewodniczący KRRiT otrzyma możliwość nakładania kar pieniężnych, o których mówi art. 53 ust. 1 ustawy. Do zadań Rady należeć będzie wspieranie edukacji medialnej we wszystkich grupach społecznych.
Zgodnie z założeniami, rejestracja usług medialnych ma dotyczyć programów  telewizyjnych rozpowszechnianych wyłącznie w systemach teleinformatycznych (a więc z wyłączeniem programów radiowych) oraz rozprowadzania programów. Rejestr ma mieć charakter jawny, a za wpis do niego będzie pobierana opłata. Przewiduje się, że organ rejestracyjny może odmówić wpisu, jeżeli np. będzie to konieczne ze względu na ochronę porządku, zdrowia lub bezpieczeństwa publicznego, bądź ze względu na ochronę konsumentów. Chodzi o sytuacje, gdy dostarczane usługi medialne będą poważnym zagrożeniem dla ww. wartości. Przewiduje się, że dostawca usługi medialnej, przekazujący ją bez wpisu do rejestru, może podlegać karze pieniężnej.
Zgodnie z propozycją, usługa medialna ma być programem lub audiowizualną usługą na żądanie, za którą odpowiedzialność ponosi dostawca. Jej podstawowym zadaniem będzie dostarczenie odbiorcom (przez sieci telekomunikacyjne) audycji rozrywkowych, informacyjnych lub edukacyjnych. Taką usługą będą również przekazy handlowe. Audiowizualną usługą medialną na żądanie – zgodnie z definicją – ma być usługa umożliwiająca odbiór audycji audiowizualnych w wybranym przez odbiorcę momencie, na jego zamówienie, na podstawie katalogu opracowanego przez dostawcę tej usługi. Zgodnie z założeniami, audiowizualnym usługom na żądanie zostanie poświęcony nowy rozdział projektowanej nowelizacji ustawy, w którym sprawy te zostaną szczegółowo omówione.
Projekt ustanawia ogólne reguły dla wszystkich usług medialnych. Zakazuje nawoływania do nienawiści oraz proponuje rozwiązania ułatwiające osobom niepełnosprawnym (wzrokowo lub słuchowo) dostęp do programów. Zgodnie z propozycją – co najmniej 10 proc. programu – powinno być przekazywane w sposób umożliwiający odbiór przez te osoby.
Ponadto w projekcie nowelizacji ustawy uregulowane ma być nadawanie utworów słowno-muzycznych w języku polskim poprzez wskazanie, że 75 proc. czasu nadawania w języku polskim powinno być emitowane w godzinach od 6.00 do 23.00 wieczorem.
Do projektu nowelizacji ustawy ma być ponadto wprowadzony zapis zakazujący nadawania ukrytych przekazów handlowych, podobnie jak to ma miejsce w przypadku obowiązującego obecnie przepisu dotyczącego zakazu ukrytej reklamy. Choć Dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych liberalizuje zasady umieszczania reklam, to jednak Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego stoi na stanowisku, że na gruncie polskim dopuszczenie przerywania audycji dowolną ilość razy i w każdym czasie nie będzie dozwolone. W związku z tym w założeniach wskazano, że przerwa pomiędzy kolejnymi blokami reklamowymi w audycji może wynosić 20 minut. Filmy fabularne i telewizyjne będą mogły być przerywane co 30 minut. Zakaz przerywania reklamami będzie dotyczyć: serwisów info i magazynów na temat aktualnych wydarzeń, audycji o treści religijnej, audycji publicystycznych i dokumentalnych krótszych niż 30 minut oraz audycji przeznaczonych dla dzieci.
Planowane przepisy będą w szczególny sposób chronić małoletnich. Dostawcy audiowizualnych usług medialnych mają być zobowiązani do stosowania zabezpieczeń technicznych oraz specjalnego ich oznaczania.