Jak pisze serwis samorządowy PAP, celem wydanego aktu jest ujednolicenie metodologii klasyfikowania i zgłaszania Komisji skarg konsumentów stosowaną przez organy zajmujące się skargami w UE. W Polsce są to m.in. powiatowi i miejscy rzecznicy konsumentów.
Komisja zachęciła m.in. do gromadzenia i rejestrowania informacji dotyczących metod sprzedaży, sposobu reklamowania, sposobu realizacji płatności, nazwy podmiotu handlowego, a także wartości transakcji i wartości straty poniesionej przez konsumenta. Komisja chce też, aby wszystkie powyższe dane były przekazywane przez wskazane organy w miarę możliwości jak najszybciej po zakończeniu każdego roku kalendarzowego.
Zalecenia Komisji są odpowiedzią na rezolucję Parlamentu Europejskiego z 18 listopada 2008 r. w sprawie tablicy wyników dla rynków konsumenckich wzywającą do pracy nad ujednoliceniem systemów klasyfikacji skarg stosowanych przez właściwe organy i służby odpowiedzialne za pomoc konsumentom w państwach członkowskich oraz do ustanowienia ogólnounijnej bazy danych skarg konsumentów.