Zmiana ta ma przyczynić się do szybszego oraz elastycznego eliminowania z obrotu prawnego nieprawidłowych interpretacji, wpływając przy tym pozytywnie na ekonomikę postępowania oraz zwiększenie zaufania obywateli wobec organów administracji podatkowej.
W obecnym stanie prawnym, korzystanie przez organy wydające interpretacje z instytucji autokontroli możliwe jest wyłącznie na podstawie przepisów ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, w wypadku wniesienia skargi na tę interpretację do sądu administracyjnego. Powoduje to znaczne rozciągnięcie w czasie procedury zmiany nieprawidłowej interpretacji. Barierą do stosowania autokontroli jest także ustawowy wymóg uwzględnienia skargi w całości.
W przypadku interpretacji milczących, gdy przedstawione w nich stanowisko jest nieprawidłowe, zmiany dokonać może wyłącznie minister właściwy do spraw finansów publicznych. Dlatego także w takich sytuacjach zasadne jest wyposażenie organów upoważnionych do wydawania interpretacji w możliwość ich zmiany.
Proponuje się więc utworzenie nowej regulacji, wskazującej, iż uwzględniając konieczność zapewnienia jednolitości i prawidłowości interpretacji indywidualnych oraz w celu usprawnienia procesu ich wydawania i zmiany, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, upoważnić podległe mu organy do wydawania interpretacji indywidualnych i ich zmiany w jego imieniu i w ustalonym zakresie, określając jednocześnie właściwość rzeczową i miejscową upoważnionych organów.
Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line
Źródło: www.rcl.gov.pl, stan z dnia 28 marca 2011 r.