Izba Dyscyplinarna SN - podobnie jak Izba Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych - została utworzona na mocy nowej ustawy o SN obowiązującej od kwietnia zeszłego roku. W końcu czerwca ub.r. w Monitorze Polskim opublikowane zostało obwieszczenie prezydenta o wolnych stanowiskach sędziego w SN - do objęcia były łącznie 44 wakaty sędziowskie - w tym 16 w nowej Izbie Dyscyplinarnej. O miejsca w nowej Izbie ubiegało się blisko 100 kandydatów. Zespół Krajowej Rady Sądownictwa wysłuchał latem ub.r. 63 osoby, a prezydentowi przedstawił wniosek o powołanie 12 z nich.
Cena promocyjna: 111.2 zł
|Cena regularna: 139 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł
Sześć wakatów
We wrześniu 2018 r. prezydent Andrzej Duda powołał spośród nich 10 sędziów: Małgorzatę Bednarek, Jana Majchrowskiego, Piotra Niedzielaka, Tomasza Przesławskiego, Adama Rocha, Adama Tomczyńskiego, Ryszarda Witkowskiego, Jacka Wygodę, Konrada Wytrykowskiego oraz Pawła Zuberta. W lutym br. prezydent powołał sędziego Przesławskiego na stanowisko prezesa Izby Dyscyplinarnej.
Po poprzednim naborze sześć stanowisk w Izbie Dyscyplinarnej SN pozostaje nieobsadzonych.
Rzecznik TSUE: Izba Dyscyplinarna nie spełnia wymogów
Nabór nowych sędziów do Izby Dyscyplinarnej SN rusza w momencie gdy Trybunał Sprawiedliwości UE rozpatruje pytanie prejudycjalne SN, czy zgodnie z prawem Unii Izba Dyscyplinarna zapewnia wystarczające gwarancje niezależności. Wątpliwość SN wynikła z faktu, że grupa sędziów, którzy mogą zostać powołani przez Prezydenta RP do Izby Dyscyplinarnej, jest wyłaniana przez Krajową Radę Sądownictwa, stanowiącą organ mający stać na straży niezależności sądów w Polsce. Ale niezależność KRS została z kolei podana w wątpliwość z uwagi na polskie przepisy zmieniające sposób powoływania sędziów będących członkami tego organu. Wyrok ma zapaść we wrześniu albo w październiku.
Czytaj: Rzecznik TSUE: Izba Dyscyplinarna SN nie jest niezawisłym sądem>>
Pod koniec czerwca rzecznik generalny TSUE Evgeni Tanchev w swoje opinii napisał, że takich wymogów nie spełnia. A jedną z przyczyn tego stanu według rzecznika jest właśnie nieprawidłowy sposób ukształtowania Krajowej Rady Sądownictwa. - Przepisy dotyczące powoływania sędziów i systemu środków dyscyplinarnych dla sędziów są ważnymi elementami gwarancji niezawisłości sędziowskiej w ramach prawa Unii, a istnienie niezależnego organu w kontekście systemu środków dyscyplinarnych stanowi część tych gwarancji - ocenił.
Stwierdził też, że KRS nie wybierze niezależnych sędziów, bo zmianom sposobu powoływania sędziów będących członkami KRS towarzyszyło przedwczesne zakończenie kadencji dotychczasowych członków KRS. - Niezależnie od wskazywanego celu, jakim jest ujednolicenie kadencji zasiadania w KRS, można uznać, że niezwłoczne zastąpienie dotychczasowych członków KRS powiązane z nowym systemem powoływania KRS, w jeszcze większym stopniu osłabia niezależność KRS względem organów ustawodawczych i wykonawczych - zaznaczył.
Czytaj także: TSUE: Obniżenie wieku przejścia w stan spoczynku sędziów SN sprzeczne z prawem Unii >>
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.