Chodzi m.in. o ograniczenie kosztów związanych z wyposażeniem stanowiska pracy w domu, ale z jednoczesnym zapewnieniem pracownikowi bezpieczeństwa" - mówi Grażyna Spytek-Bandurska, z-ca dyrektora departamentu Dialogu Społecznego i Stosunków Pracy PKPP Lewiatan.
PKPP Lewiatan proponuje zmiany przepisów o telepracy, gdyż jest to interesująca forma zatrudnienia, ale nie stosowana w praktyce ze względu na zbyt rygorystyczne przepisy Kodeksu pracy. W kontekście wydłużenia wieku emerytalnego telepraca jest dobrym rozwiązaniem na stworzenie pracownikom lepszego komfortu pracy przez zorganizowanie stanowiska w miejscu zamieszkania, zwłaszcza gdy chodzi o:
- osoby starsze
- osoby mające trudności z przemieszczaniem się, z powodu wieku i stanu zdrowia,
- osoby dojeżdżające daleko do pracy,
- kobiety, które pomagają rodzinie w wychowywaniu dzieci lub dodatkowo zarabiają sprawując opiekę nad dziećmi (np. odprowadzanie i przyprowadzanie z przedszkola, zawożenie na popołudniowe zajęcia).
Wdrożenie telepracy pozwala zwiększyć wydajność pracy, zmniejsza koszty prowadzenia działalności w wielu obszarach funkcjonowania firmy i przygotowania stanowiska dla pracownika, poprawia dostępność i efektywność wielu usług, a także zapewnia optymalizację stanu zatrudnienia.
Najczęściej telepracownikami są przedstawiciele wolnych zawodów, np. architekci, księgowi, naukowcy, tłumacze, archiwiści, redaktorzy, realizatorzy różnych projektów, osoby pracujące w terenie - np. handlowcy, ankieterzy, agenci nieruchomości, inspektorzy, reprezentanci personelu pomocniczego oraz biurowego (np. konsultanci, telefoniści, korektorzy.
Zgodnie z art. 675 § 1 k.p. za telepracę uważa się pracę, która jest wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Źródło: PKPP Lewiatan