Podczas gdy usługi profesjonalne są produktem rynkowym jak każdy inny, i podlegają podobnym regułom rynkowo-sprzedażowym, choć oczywiście z uwzględnieniem specyfiki branży. Mówiąc o funkcjach wsparcia sprzedaży trzeba pamiętać, że działania wykonawcze w ramach marketingu, PR i business development powinny być pochodną celu biznesowego jaki chcemy osiągnąć i elementem wykonawczym strategii kancelarii - uważa Marcin Wystrychowski, prawnik specjalizujący się w doradztwie strategicznym, biznesowym imarketingowym dla firm z sektora usług profesjonalnych. I tak, według Wystrychowskiego, marketing wspierając pośrednio sprzedaż opracowuje także koncepcje dotarcia do klientów poprzez różne działania, jak ulotki, stronę WWW, materiały pro-sprzedażowe lub organizację seminariów i konferencji.
- Działania PR, najczęściej realizowane przez samych prawników również powinny być realizacją przemyślanego modelu budowania obecności w mediach, tj. wspierać w budowaniu reputacji eksperckiej w danej dziedzinie, jaki i pośrednio w skutecznej sprzedaży usług klientom. Najbardziej mierzalne są działania business development, które maja na celu bezpośrednie wsparcie sprzedaży usług prawniczych, poprawę ich efektywności oraz zwiększenie przychodów kancelarii. Najczęstsze z nich, to: pomoc w przygotowywaniu ofert, identyfikacja nowych obszarów biznesowych czy też pomoc w rozwoju i utrzymaniu obecnych klientów kancelarii - mówi Wystrychowski.
W obecnych realiach rynkowych, tylko systematyczne i przemyślane wykorzystanie wszystkich tych funkcji, z uwzględnieniem strategii całej kancelarii, strategii biznesowej i celów, jakie chcą osiągnąć prawnicy, może skutecznie i wymiernie wspierać sprzedaż usług prawnych. Kancelarie zatrudniają specjalistów (często osoby mające doświadczenie w agencjach PR, czy też innych firmach z branży usługowej). - Funkcje te są jednak bardzo zróżnicowane w ramach różnych kancelarii. Średnie kancelarie posiadają 1-2 osoby dedykowane do tego typu działań, w mniejszych - szeroko pojętym marketingiem zajmują się sami prawnicy czy też sekretarka, spełniająca często także rolę „office managera”. Działania BD są realizowane najczęściej przez samych prawników, bez udziału osoby dedykowanej do wsparcia BD, która często wywodząc się z biznesu lub posiadając wykształcenie prawnicze jest w stanie efektywnie ich wspierać. Rozwiązań możliwych do zastosowania jest wiele, jednakże należy pamiętać, iż funkcje te efektywnie wykorzystane mogą skutecznie służyć wsparciu rozwoju biznesu przynosząc wymierne efekty w postaci pozyskania nowych klientów i zleceń - uważa Marcin Wystrychowski.
Przypomnijmy. Wolters Kluwer Polska, z myślą o mobilnych użytkownikach przygotował specjalną wersję oprogramowania do zarządzania firmą prawniczą i wspomagania funkcji administracji i sprzedaży - Kancelaria Prawna. Daje ona możliwość korzystania z większości modułów programu poprzez przeglądarkę internetową, czyli w każdym miejscu, gdzie jest dostęp do Internetu.
Więcej informacji o programie.
- Działania PR, najczęściej realizowane przez samych prawników również powinny być realizacją przemyślanego modelu budowania obecności w mediach, tj. wspierać w budowaniu reputacji eksperckiej w danej dziedzinie, jaki i pośrednio w skutecznej sprzedaży usług klientom. Najbardziej mierzalne są działania business development, które maja na celu bezpośrednie wsparcie sprzedaży usług prawniczych, poprawę ich efektywności oraz zwiększenie przychodów kancelarii. Najczęstsze z nich, to: pomoc w przygotowywaniu ofert, identyfikacja nowych obszarów biznesowych czy też pomoc w rozwoju i utrzymaniu obecnych klientów kancelarii - mówi Wystrychowski.
W obecnych realiach rynkowych, tylko systematyczne i przemyślane wykorzystanie wszystkich tych funkcji, z uwzględnieniem strategii całej kancelarii, strategii biznesowej i celów, jakie chcą osiągnąć prawnicy, może skutecznie i wymiernie wspierać sprzedaż usług prawnych. Kancelarie zatrudniają specjalistów (często osoby mające doświadczenie w agencjach PR, czy też innych firmach z branży usługowej). - Funkcje te są jednak bardzo zróżnicowane w ramach różnych kancelarii. Średnie kancelarie posiadają 1-2 osoby dedykowane do tego typu działań, w mniejszych - szeroko pojętym marketingiem zajmują się sami prawnicy czy też sekretarka, spełniająca często także rolę „office managera”. Działania BD są realizowane najczęściej przez samych prawników, bez udziału osoby dedykowanej do wsparcia BD, która często wywodząc się z biznesu lub posiadając wykształcenie prawnicze jest w stanie efektywnie ich wspierać. Rozwiązań możliwych do zastosowania jest wiele, jednakże należy pamiętać, iż funkcje te efektywnie wykorzystane mogą skutecznie służyć wsparciu rozwoju biznesu przynosząc wymierne efekty w postaci pozyskania nowych klientów i zleceń - uważa Marcin Wystrychowski.
Przypomnijmy. Wolters Kluwer Polska, z myślą o mobilnych użytkownikach przygotował specjalną wersję oprogramowania do zarządzania firmą prawniczą i wspomagania funkcji administracji i sprzedaży - Kancelaria Prawna. Daje ona możliwość korzystania z większości modułów programu poprzez przeglądarkę internetową, czyli w każdym miejscu, gdzie jest dostęp do Internetu.
Więcej informacji o programie.