Nowy system powiadamiania ratunkowego zorganizowany zostanie na dwóch poziomach:
- lokalnym (wykonawczym) - zapewniając obsługę numerów alarmowych 112, 998 i 999 oraz organizację zadań ratowniczych na danym terenie poprzez centra powiadamiania ratunkowego przy pomocy stanowisk dyspozytorskich Państwowej Straży Pożarnej i Państwowego Ratownictwa Medycznego,
- wojewódzkim - zapewniając koordynację działań ponadlokalnych oraz wsparcie centrów powiadamiania ratunkowego poprzez zintegrowanie stanowisk kierowania komendanta wojewódzkiego PSP oraz stanowisk lekarza koordynatora ratownictwa medycznego.
Nowe przepisy zakładają ponadto, że lekarz koordynator ratownictwa medycznego, który obecnie działa w ramach wydziału zarządzania kryzysowego województwa, będzie funkcjonował przy stanowisku kierowania komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej. W projekcie przyjęto, że centrum powiadamiania ratunkowego będzie obsługiwało co najmniej jeden powiat lub miasto na prawach powiatu.
Projekt przewiduje także możliwość zatrudniania operatorów numerów alarmowych, tj. osób cywilnych, które mają wspierać dyspozytorów służb ratowniczych działających w ramach centrów powiadamiania ratunkowego.
Oficjalne źródło: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji