Jedenaście projektów w polskiej edycji
W piątek 23 lutego w 40 państwach na świecie prawnicy, programiści i eksperci od nowych technologii rozpoczęli trzydniowy maraton tworzenia innowacyjnych rozwiązań z obszaru LegalTech w ramach Global Legal Hackathon. Do odbywającej się w Warszawie, polskiej edycji przystąpiło niemal stu chętnych, którzy podzielili się na jedenaście zespołów. – Część uczestników swoje drużyny stworzyło dopiero w piątek wieczorem, jednak pomimo tak krótkiego czasu wszystkim zespołom udało się ukończyć prace nad swoim pomysłem i przedstawić go podczas finałowych prezentacji, to duże osiągnięcie – cieszy się Karolina Rucińska, przedstawicielka Wolters Kluwer Polska, jednego z organizatorów wydarzenia.
PomagaMY – osoby potrzebujące skorzystają z pomocy młodych prawników
Pierwszym miejscem jury postanowiło nagrodzić aplikację PomagaMY. Idea tego pomysłu opiera się na połączeniu ofiar przemocy domowej z młodymi prawnikami, którzy są im w stanie udzielić pomocy prawnej i tym samym zdobyć doświadczenie. Środki finansowe na realizację tych zadań pochodziłyby ze zbiórek crowdfundingowych i wsparcia od sponsorów. – Ujęło nas społeczne zaangażowanie i próba rozwiązania istotnego problemu. Kobiety potrzebujące pomocy prawnej (np. ofiary przemocy domowej) mają szansę zrozumieć jakie mają w danej sytuacji możliwości i otrzymują kontakt do prawników, którzy są im w stanie pomóc. Spodobała nam się też wizja pozyskania środków na ten projekt – uzasadnił Tomasz Zalewski w imieniu jury.
Prawnik pierwszego kontaktu – język prawniczy powinien być zrozumiały
Aplikacja „Prawnik pierwszego kontaktu” bazuje na problemie ogromnej ilości pism otrzymywanych od sądów, urzędów i prawników, których wielu odbiorców po prostu nie rozumie. Rozwiązaniem ma być platforma, która na podstawie zdjęcia analizuje pismo i automatycznie tłumaczy podstawowe zagadnienia oraz podpowiada jakie kroki można wykonać następnie. – Choć z pewnością jeszcze daleka droga do uzyskania dobrej dokładności tych streszczeń automatycznych to sama idea i pokazanie jak dalej wykorzystać te informacje są warte nagrodzenia. Konsumenci często nie korzystają z usług prawniczych bo nie potrafią nazwać problemu – wytłumaczyli sędziowie podczas uzasadnienia drugiego miejsca.
WHATtoDO – społeczność może budować i weryfikować treści
Trzecie miejsce przypadło aplikacji WHATtoDO skierowanej do prawników, którym brakuje obecnie narzędzia do wymiany wiedzy i doświadczeń. Aplikanci dla przykładu mogliby skorzystać z gotowych opracowań, które krok po kroku przeprowadzą ich po czynnościach sądowych. Twórcy wierzą w społeczność, która nie tylko tworzyłaby treści ale również je weryfikowała pod kątem poprawności. – Tworzenie społecznościowych zbiorów wiedzy, którymi będą się wymieniać prawnicy to idea bardzo nośna i niezagospodarowana. Istnieją fora gdzie profesjonaliści dzielą się wiedzą, ale nikt nie stworzył narzędzia, które im to ułatwi. Takie rozwiązanie może być tez wykorzystane w innych branżach np. medycznej. Twórcy pomyśleli też o źródłach finansowania – argumentowało jury polskiej edycji Global Legal Hackathon.