Zgodnie z ustawą z dnia 22 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 151, poz. 1013) przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy odbywa się na podstawie elektronicznego administracyjnego dokumentu (e-AD) lub dokumentu zastępującego e-AD. Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na dotychczas obowiązujących zasadach odbywa się do dnia 31 grudnia 2010 r. Ponadto w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2011 r. na dotychczasowych zasadach można będzie dokonywać przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na terytorium kraju. Tym samym zachodzi konieczność uproszczenia i dostosowania procedury kontroli przyjęcia wyrobów akcyzowych do wymagań krajowego systemu teleinformatycznego służącego do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Resort finansów proponuje więc odstąpić od obowiązku powiadamiania właściwego naczelnika urzędu celnego o planowanym przyjęciu przesyłki wyrobów akcyzowych oraz obligatoryjnej obecności funkcjonariusza celnego przy przyjęciu przesyłki wyrobów akcyzowych w przypadku, gdy jej przemieszczanie odbywa się z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-AD. Stosowną wiedzę w tym zakresie naczelnik urzędu celnego właściwy dla miejsca przyjęcia przesyłki otrzyma z krajowego systemu teleinformatycznego. Ewentualna kontrola przyjęcia ww. wyrobów odbywać się będzie mogła na podstawie analizy ryzyka w oparciu o dane z krajowego systemu teleinformatycznego.
Ministerstwo proponuje poza tym, aby wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na przeznaczenie, znajdujące się w podmiocie zużywającym, a następnie zwracane do podmiotu pośredniczącego nie podlegały kontroli. W obecnym stanie prawnym wyroby zwracane podlegają kontroli. Jak wskazuje resort finansów, kontrola ta powinna być zapoczątkowana w podmiocie zużywającym (np. u indywidualnego odbiorcy gazu płynnego) co jest czynnością nieuzasadnioną z punktu widzenia analizy ryzyka wystąpienia naruszenia przepisów prawa.
W związku z brzmieniem art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, zachodzi konieczność rozszerzenia zakresu przedmiotowego rozporządzenia o alkohol etylowy zawarty w wyrobach o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2 proc. objętości, zawarty w wyrobach nie będących alkoholem etylowym, napojami spirytusowymi, piwem lub winem. Proponowane zmiany mają zapewnić skuteczną kontrolę alkoholu etylowego zawartego we wszystkich wyrobach o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu etylowego przekraczającej 1,2 proc. objętości.
Znowelizowane rozporządzenie ma regulować także sposób kontroli przeładunku wyrobów akcyzowych w sytuacji losowej, gdy dokonanie przeładunku jest możliwe tylko w miejscu zdarzenia losowego lub w sytuacji, w której dochodzi do zmiany środka transportowego, a przeładowane wyroby akcyzowe w całości są przemieszczane do jednego miejsca odbioru. W dotychczasowym stanie prawnym przepisy regulują jedynie obowiązek powiadamiania właściwego naczelnika urzędu celnego o przeładunku wyrobów akcyzowych w przypadku uszkodzenia naczynia transportowego lub środka transportu. Brak jest natomiast uregulowań w zakresie kontroli przeładunku.
Termin wejścia w życie rozporządzenia został określony na 1 stycznia 2011 r., z uwagi na konieczność jego korelacji z terminem wejścia w życie nowych przepisów dotyczących przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line