Projekt realizuje koncepcję rozdzielenia funkcji prezesa sądu, w zakresie jego kompetencji związanych z wykonywaniem zadań orzeczniczych od funkcji dyrektora sądu kierującego czynnościami administracyjnymi sądu. Zwierzchnikiem dyrektora sądu będzie Minister Sprawiedliwości, natomiast prezes sądu będzie wykonywał w stosunku do dyrektora sądu czynności z zakresu prawa pracy. Zgodnie z proponowanymi w projekcie rozwiązaniami, powoływanie i odwoływanie dyrektorów sądów oraz zastępców dyrektorów sądów będzie odbywać się na zasadach określonych dla stosunków pracy na podstawie powołania, zawartych w kodeksie pracy. Zrezygnowano przy tym z dotychczasowej procedury konkursowej. Powołany na stanowisko dyrektora i zastępcy dyrektora sądu będzie mógł być kandydat, który spełnia warunki określone w ustawie, w tym wykaże co najmniej dwuletni staż pracy na stanowisku kierowniczym. Powoływać i odwoływać dyrektorów sądów będzie Minister Sprawiedliwości, przy czym ich powołanie będzie konieczne w sądach, w których jest co najmniej dziesięć stanowisk sędziowskich i asesorskich. Minister Sprawiedliwości będzie też władny wyznaczyć spośród pracowników sądu, osobę pełniącą obowiązki dyrektora sądu do czasu jego powołania. Odwołanie z funkcji dyrektora będzie podlegać samodzielnej decyzji Ministra Sprawiedliwości, przy zachowaniu przepisów kodeksu pracy. Projekt ustawy rezygnuje tym samym ze wskazywania przypadków, w których odwołanie dyrektora sądu i jego zastępcy będzie możliwe. W związku z proponowanymi zmianami dyrektor sądu przestanie pełnić funkcję organu danego sądu.
Ważną zmianą proponowaną przez rząd jest wprowadzenie zasady uprzedniej akceptacji dyrektora sądu dla czynności prezesa sądu wywołujących skutki finansowe, a nieujętych w planie finansowym sądu.
Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Opracowanie: Marek Sondej