W dniu 5 stycznia 2011 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 32, poz. 159; dalej jako nowelizacja). Zmianie uległy przepisy dotyczące legalizacji budowy urządzeń wodnych wzniesionych bez wymaganych pozwoleń wodnoprawnych. W poprzednim stanie prawnym o legalizację można było wystąpić jedynie w przypadku, gdy urządzenie spełniało określone prawem wymogi, tymczasem w wyniku nowelizacji warunek ten usunięto. Nałożenie przez właściwy organ obowiązku likwidacji urządzenia będzie natomiast ostatecznością, gdy właściciel urządzenia nie wystąpi o jego legalizację, bądź też organ uzna, że legalizacja jest niemożliwa. Ponadto, w przypadku nienależytego utrzymywania urządzenia wodnego, organ właściwy do wydania pozwolenia wodnoprawnego będzie mógł, w drodze decyzji, nakazać przywrócenie poprzedniej funkcji urządzenia lub likwidację szkód, określając warunki i termin wykonania tych czynności.
Nowelizacja wprowadza nowe działy ustawy: Va – ochrona przed powodzią oraz Vb – ochrona przed suszą. Z chwilą jej wejścia w życie organy państwowe oraz jednostek samorządu terytorialnego przy sporządzaniu:
- koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju
- planu zagospodarowania przestrzennego województwa
- miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
- decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego lub decyzji o warunkach zabudowy będą miały obowiązek uwzględniać mapy zagrożenia powodziowego i mapy ryzyka powodziowego. Zmiana ta ma w zasadzie charakter formalny; nowe akty planistyczne zastępują dotychczasowe studia ochrony przeciwpowodziowej opracowywane przez dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej. Niemniej, niezbędnych zmian trzeba będzie dokonać w terminie 18 miesięcy od dnia przekazania organom map, a ich koszty poniosą budżety właściwych gmin lub województw. Dotychczasowe obszary bezpośredniego zagrożenia powodzią ustawodawca uznał za obszary szczególnego zagrożenia powodzią (zgodnie z brzmieniem art. 9 ust.1 pkt 6c nadanym nowelizacją) do czasu przekazania organom wspomnianych wyżej map. Ponadto studia ochrony przeciwpowodziowej sporządzone przez właściwego dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej zachowują ważność do dnia sporządzenia mapy zagrożenia powodziowego.
Rozszerzono również katalog czynności podejmowanych w celu ochrony przeciwpowodziowej. Z chwilą wejścia w życie nowelizacji zaliczać się będzie do nich również budowa, rozbudowa i utrzymanie budowli przeciwpowodziowych, a także prowadzenie akcji lodołamania.
Na uwagę zasługują przepisy przejściowe. Zgodnie z art. 21 nowelizacji strefy ochronne ujęć wody ustanowione przed dniem 1 stycznia 2002 r. wygasają z dniem 31 grudnia 2012 roku. Natomiast postępowania w tej sprawie niezakończone do tego czasu. zostają umorzone. Ważniejsze znaczenie dla j.s.t. ma przepis dotyczący aglomeracji wodnych. Aglomeracje wyznaczone przed dniem 15 listopada 2008 r. stają się aglomeracjami w rozumieniu art. 43 ust. 2a prawa wodnego w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.). Natomiast aglomeracje wyznaczone przed 15 listopada 2008 r. sejmik województwa może zlikwidować w drodze uchwały. Jednocześnie z dniem likwidacji aglomeracji traci moc akt prawa miejscowego, którym ta aglomeracja była wyznaczona.
Nowelizacja wejdzie w życie po upływie 30 dni od ogłoszenia tj. 18 marca 2011 r. z wyjątkiem art. 1 pkt 21 lit. b (dotyczącego prowadzenia dzienników gospodarowania wodą), który wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia czyli 16 sierpnia 2011 r.
Artykuł pochodzi z Serwisu Samorządowego www.lex.pl/samorzad