Problem przedstawił Izbie Cywilnej SN - Sąd Rejonowy Poznań-Grunwald i Jeżyce w Poznaniu. Sprawa dotyczyła wniosku wierzyciela, który wystąpił do sądu o nadanie klauzuli wykonalności na administracyjny tytuł wykonawczy w celu zaspokojenia w planie podziału sumy uzyskanej przez egzekucję z nieruchomości zobowiązania podatkowego. Było ono zabezpieczone na tej nieruchomości hipoteką przymusową.
Czytaj też: SN wyjaśni problem z uzyskaniem klauzuli wykonalności po cesji wierzytelności>>
Wierzyciel powołał się na pogląd, że składany w trybie art. 1036 kpc administracyjny tytuł wykonawczy musi być zaopatrzony w sądową klauzulę wykonalności, gdyż użyte w tym przepisie pojęcie tytułu powinno być rozumiane w taki sam sposób, jak w art. 776 k.p.c., a odstępstwo od tej reguły wymagałoby wyraźnego przepisu. Art. 776 kpc mówi, że „podstawą egzekucji jest tytuł wykonawczy. Tytułem wykonawczym jest tytuł egzekucyjny zaopatrzony w klauzulę wykonalności, chyba że ustawa stanowi inaczej”.
To odstępstwo, za które nie można uznać art. 1030 ani art. 1036 k.p.c. określających krąg podmiotów uczestniczących w podziale sumy uzyskanej z egzekucji.
W obowiązującym stanie prawnym przedstawione stanowisko wzbudziło jednak wątpliwości sądu przedstawiającego zagadnienie prawne.
Zobacz procedurę w LEX: Nadanie klauzuli wykonalności aktowi administracyjnemu >
Klauzula wykonalności do jakich tytułów?
Zgodnie z art. 776 zd. 2 k.p.c. zaopatrzeniu w klauzulę wykonalności podlegają tytuły egzekucyjne. Ich katalog został określony w art. 777 k.p.c.
Przewiduje się, że takimi tytułami są także:
- inne orzeczenia,
- ugody
- akty, które z mocy ustawy podlegają wykonaniu w drodze egzekucji sądowej.
W związku z tym administracyjny tytuł wykonawczy obejmujący zobowiązanie podatkowe, które było zabezpieczone hipoteką przymusową, może uzyskać status tytułu egzekucyjnego wyłącznie na podstawie szczególnego przepisu ustawy przewidującego dopuszczalność wykonania takiego tytułu w drodze egzekucji sądowej.
Nie obowiązuje natomiast przepis, który by w sposób bezpośredni i wyraźny ustanawiał tego rodzaju rozwiązanie w odniesieniu do administracyjnych tytułów wykonawczych obejmujących zobowiązania podatkowe, które zgodnie z ustawą z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, podlegają egzekucji administracyjnej.
Zobacz linię orzeczniczą w LEX: Umorzenie postępowania egzekucyjnego w administracji a uchylenie skutków prawnych podjętych czynności egzekucyjnych, w tym skutku w postaci przerwania biegu terminu przedawnienia zobowiązania >
Luka konstytucyjna
Sąd rejonowy wskazał na występującą w obecnym stanie prawnym lukę konstrukcyjną związaną z brakiem możliwości uzyskania zaspokojenia zobowiązania podatkowego zabezpieczonego hipoteką przymusową, jeżeli został sporządzony plan podziału sumy uzyskanej przez sądową egzekucję z nieruchomości, w którym wydzielono należność na poczet tej hipoteki.
Uzupełnienie tej luki jest konieczne, ponieważ w przeciwnym razie zabezpieczenie zobowiązania podatkowego za pomocą hipoteki przymusowej po zbyciu nieruchomości w toku egzekucji sądowej przekształcałoby się w całkowicie nieefektywny środek prawny.
Zobacz linie orzecznicze w LEX:
Dopuszczalność wpisu hipoteki przymusowej na podstawie odpisu tytułu wykonawczego >
Wpis hipoteki przymusowej do księgi wieczystej po zmianie właściciela >
Cztery rozwiązania zagadnienia
Sąd przedstawiający zagadnienie prawne zaproponował cztery rozwiązania tego problemu:
- Po pierwsze, w razie egzekucyjnego zbycia nieruchomości i w braku możliwości wszczęcia administracyjnego postępowania egzekucyjnego wierzyciel, któremu przysługiwała hipoteka przymusowa na nieruchomości, powinien wystąpić przeciwko byłemu właścicielowi nieruchomości z powództwem o zasądzenie świadczenia, którego podstawę stanowi określone w art. 1000 par. 1 kpc prawo do zaspokojenia z ceny nabycia z pierwszeństwem przewidzianym w przepisach o podziale ceny uzyskanej z egzekucji. Hipoteka przymusowa stanowi samodzielny stosunek prawny, który jest niezależny od zabezpieczanego zobowiązania podatkowego, zatem nie stoi na przeszkodzie w wytoczeniu powództwa niedopuszczalność drogi sądowej. Sąd Rejonowy zastrzegł jednak, że ta kwestia nie jest zupełnie oczywista.
- Po drugie, w rachubę wchodzi pogląd, zgodnie z którym egzekucyjne zbycie nieruchomości nie wyłącza możliwości wszczęcia administracyjnego postępowania egzekucyjnego.
- Po trzecie, w razie egzekucyjnego zbycia nieruchomości i braku możliwości wszczęcia administracyjnego postępowania egzekucyjnego zachodzą podstawy do przyjęcia, że tytułem wykonawczym w rozumieniu art. 1036 par. 2 kpc są także administracyjne tytuły wykonawcze, zwłaszcza że taka interpretacja nie wykracza poza językowe znaczenie tego przepisu, gdyż jest w nim mowa jedynie o „tytule wykonawczym”. W praktyce dominuje jednak przeciwne stanowisko, które zostało ukształtowane przez orzecznictwo Sądu Najwyższego.
- Po czwarte, przedstawione wątpliwości skłoniły Sąd Rejonowy do konkluzji, że administracyjny tytuł wykonawczy obejmujący zobowiązanie podatkowe, które było zabezpieczone hipoteką przymusową, powinien podlegać zaopatrzeniu w klauzulę wykonalności. W razie stwierdzenia, że wystarczającej podstawy do tego nie stanowią art. 784 kpc, ani art. 38a ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, można ostatecznie uznać, że w świetle art. 1036 par. 2 kpc jest to konieczne w celu zaspokojenia zobowiązania podatkowego zabezpieczonego hipoteką przymusową w planie podziału sumy uzyskanej przez sądową egzekucję z nieruchomości obciążonej tą hipoteką. Co do takiej interpretacji Sąd Rejonowy miał jednak zastrzeżenia.
Sprawdź w LEX:
Sygnatura akt III CZP 2/23
Sprawdź również książkę:
Prawo cywilne i postępowanie cywilne. Kazusy i metodyka rozwiązywania
>>