Podatnicy, którzy nie mają w Polsce siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności ani też miejsca zamieszkania, lecz dokonują w Polsce zakupów na potrzeby swojej działalności prowadzonej w innym państwie (członkowskim) są w tym państwie obciążani podatkiem VAT. Tego podatku nie mogą odzyskać w zwyczajnym trybie, takim jak podatnicy mający w Polsce rezydencję podatkową, lecz wyłącznie na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem podmiot uprawniony do zwrotu, tj. podatnik spoza Polski, tzn. niemający na terytorium kraju siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności, miejsca zamieszkania bądź też zwykłego miejsca prowadzenia działalności lub miejsca zwykłego pobytu może złożyć wniosek o zwrot podatku pod warunkiem, że nie dokonuje na terytorium kraju sprzedaży oraz, że nie jest zarejestrowanym podatnikiem.
Dyrektywa Rady 2008/9/WE z dnia 12 lutego 2008 r. określająca szczegółowe zasady zwrotu podatku od wartości dodanej, przewidzianego w dyrektywie 2006/112/WE, podatnikom niemającym siedziby w państwie członkowskim zwrotu, lecz mającym siedzibę w innym państwie członkowskim (Dz. U. UE. L. z 2008 r. Nr 44, poz. 23) nie wiąże jednak prawa do zwrotu z brakiem rejestracji podmiotu zagranicznego dla celów podatku w państwie członkowskim, w którym podmiot ten występuje o zwrot. W tym zakresie dyrektywa wskazuje na spełnienie warunku niedokonywania przez podmiot zagraniczny sprzedaży w tym państwie członkowskim.
Konieczna stała się więc nowelizacja zarówno ustawy o VAT jak i przepisów rozporządzania Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom (Dz. U. Nr 224, poz. 1801). Celem nowelizacji jest bardziej precyzyjne odzwierciedlenie przepisów dyrektywy. W uchwalonej 18 marca 2011 ustawie o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach oraz w projekcie z dnia 21 marca 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom rezygnuje się z zapisu w zakresie spełnienia warunku, zgodnie, z którym zwrot podatku dla podmiotów zagranicznych w trybie przewidzianym tym przepisem dotyczy wyłącznie podmiotów niezarejestrowanych na potrzeby podatku. Nowelizacja ustawy, która wejdzie wżycie 1 kwietnia 2011 r. została już przekazana Prezydentowi do podpisu, a projekt rozporządzenia przekazany do uzgodnień międzyresortowych.
Nowe rozporządzenie będzie też określało warunki, terminy i tryb dokonywania zwrotu podatku od towarów i usług, naliczonego przy nabyciu towarów i usług lub przy imporcie towarów oraz naliczanie i wypłatę odsetek od nieterminowego dokonania takiego zwrotu określi nowe rozporządzenie. Nowy akt wykonawczy wskaże też kiedy podmioty zagraniczne złożą wnioski o dokonanie zwrotu podatku za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz informacje, jakie taki wniosek powinien zawierać, a także wzór wniosku o zwrot podatku w przypadku, gdy nie jest on składany za pomocą środków komunikacji elektronicznej, jak również sposób opisu niektórych informacji zawartych we wniosku o zwrot podatku oraz sposób i przypadki potwierdzania złożenia wniosku o zwrot podatku. Ponadto nowe rozporządzenie określi przypadki, w których podmioty, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, dokonujące sprzedaży mogą ubiegać się o zwrot podatku oraz reguluje, kiedy podatnik ubiegający się o zwrot powinien złożyć dodatkowe dokumenty, jak również wskaże na rodzaj tych dokumentów. Rozporządzenie proponuje także tryb zwrotu podatku w przypadku, gdy proporcja podatku podlegająca zwrotowi ulegnie zmianie po złożeniu wniosku o zwrot podatku.
Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line
Źródło: www.mf.gov.pl, www.sejm.gov.pl, stan z dnia 23 marca 2011 r.