Rozwiązania przewidziane w projekcie nowego aktu prawnego zasadniczo są już stosowane w naszym porządku prawnym na podstawie ustawy z 22.06.2001 r. o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym (Dz.U. z 2017 r. poz. 290, ze zm.), która ma być projektowanym aktem uchylona. Wydanie szeregu nowych aktów unijnych mających na celu walkę z nielegalnym wytwarzaniem i obrotem bronią palną, wymusiło dostosowanie do nich przepisów krajowych. Skala koniecznych zmian zadecydowała, że zamiast nowelizacji ustawy z 2001 r. przygotowany zostanie zupełnie nowy akt prawny.

Przesłanki uzyskania koncesji do prowadzenia działalności objętej ustawą zasadniczo się nie zmienią. Nowością ma być konieczność spełnienia wymagań technicznych i organizacyjnych do prowadzenia ewidencji broni w systemie teleinformatycznym – Systemie Rejestracji Broni. W nowym akcie prawnym mają znaleźć się także przepisy o możliwości ograniczenia liczby udzielanych koncesji, przeprowadzenia przetargu na uzyskanie koncesji, a także o wydawaniu promes koncesji.

Nowa ustawa ma zapewnić realizację procedur pozbawiania cech użytkowych broni palnej opisanych prawem unijnym. Wydawane będą świadectwa dla broni palnej pozbawionej cech użytkowych – dokumenty potwierdzające prawidłowe wykonanie pozbawienia cech użytkowych. W jednym akcie skumulowane będą przepisy poruszające tę kwestię, obecnie przewidziane w ustawie z 2001 r. i ustawie z 21.05.1999 r. o broni i amunicji (Dz.U. z 2012 r. poz. 576, ze zm.). Podmiotem uprawnionym w tym zakresie ma być przedsiębiorca z koncesją na wytwarzanie danego rodzaju broni palnej. Bardziej szczegółowo niż dotychczas ujęto zasady znakowania broni.

Hasłem „wytwarzanie broni palnej” ma być objęta również modernizacja czy naprawa broni. Oznacza to, że wykonywanie działalności polegającej np. na konserwacji lub zdobieniu broni palnej co do zasady będzie podlegać koncesjonowaniu.

W projekcie przewidziano brak wymogu posiadania pozwolenia na broń w przypadku tzw. dawnej broni palnej, wyprodukowanej przed 1885 r. Zrezygnowano również z niektórych wymagań wobec mikroprzedsiębiorców zajmujących się wytwarzaniem i obrotem reprodukcjami broni czarnoprochowej, częściowo zrównując ich pozycję z rusznikarzami.

Nowy akt prawny miałby obowiązywać co do zasady po upływie 30-dniowego vacatio legis. Projekt ustawy będzie obecnie przedmiotem konsultacji publicznych.

Źródło: www.rcl.gov.pl