Nad przygotowaniem raportu dla PAIiIZ pracowali eksperci z kancelarii: BSJP in alliance with Taylor Wessing, Marciniuk & Wspólnicy oraz Stopczyk & Mikulski. Ich zdaniem, jednym z głównych problemów w realizacji projektów inwestycyjnych jest brak planów zagospodarowania przestrzennego, co prowadzi do przedłużania procedur związanych z uzyskaniem pozwolenia na budowę, a w konsekwencji do opóźnień w realizacji projektu. Brak planów zagospodarowania jest szczególnie odczuwalną przeszkodą w realizacji projektów w sektorze odnawialnych źródeł energii (OZE), przy budowie farm wiatrowych. Inwestorzy w OZE napotykają również na trudności w otrzymaniu warunków technicznych przyłączenia do sieci, a także w finansowaniu niektórych inwestycji z funduszy unijnych i krajowych.

Likwidacja tych utrudnień jest szczególnie istotna, biorąc pod uwagę doskonałe warunki rozwoju dla tego typu inwestycji w Polsce oraz konieczność osiągnięcia przez Polskę celów w zakresie produkcji energii z OZE. Założenia polityki ekologicznej Państwa na lata 2011-2014 zmierzające do zwiększenia udziału energii ze źródeł odnawialnych w bilansie paliwowo-energetycznym kraju obejmują m.in. obowiązek zakupu energii z OZE i ulgę w kosztach za przyłączenie energii z odnawialnych źródeł. Dostępna jest również pomoc inwestycyjna ze środków krajowych i unijnych.

Konieczna jest także nowelizacja przepisów dotyczących prowadzenia działalności w specjalnych strefach ekonomicznych (SSE), głównie w zakresie kryteriów umożliwiających obejmowanie gruntów prywatnych statusem SSE, elastyczności warunków wskazanych w zezwoleniach na działalność na terenie stref oraz niekorzystnych przepisów podatkowych w zakresie rozliczania działalności strefowej. Organy podatkowe konsekwentnie też odmawiają przedsiębiorcom działającym na terenie SSE uwzględniania, przy obliczaniu wysokości przysługującej pomocy publicznej, strat ponoszonych przy tej działalności. Ma to duże znaczenie w praktyce, bowiem taka możliwość często wpływa na opłacalność inwestycji i mogłaby stanowić dodatkową zachętę do inwestowania.

Zmian wymagają przepisy ułatwiające legalizację pobytu cudzoziemców oraz uzyskania zezwolenia na pracę. Dotyczą one przede wszystkim: ograniczenia swobody wojewodów w określeniu kryteriów udzielania zezwoleń na pracę, obniżenia restrykcyjnych wymogów dotyczących spółek, w których organach zasiadają cudzoziemcy, częściowego odformalizowania procedur udzielania pozwoleń na pracę pracownikom delegowanych do Polski, wprowadzenia możliwości realizacji kompletnej procedury przez pełnomocników, obniżenia opłat administracyjnych, a także stworzenie możliwości odwołania się od decyzji konsula w sprawie odmowy wydania wizy.

Mijający rok był korzystny dla rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego na polskim rynku. Weszły w życie ustawa o PPP i ustawa o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Ogłoszono wiele postępowań na wybór partnera prywatnego do realizacji projektów w różnych sektorach. W porównaniu z latami ubiegłymi jest to duża różnica ilościowa. PPP w Polsce rozwijałoby się jednak szybciej, gdyby gminy – a to one głównie realizują projekty publiczno-prywatne – mogły opierać się o jasne wytyczne oraz jednolite interpretacje, np. w kwestiach podatkowych. Praktyczne problemy może stwarzać m.in. kwestia procedury wyboru partnera prywatnego, ze względu na nakładanie się ustaw o PPP i ustawy o koncesji.

Bezpośrednie inwestycje zagraniczne (BIZ), uznawane są za ważny czynnik wzrostu i rozwoju gospodarczego kraju przyjmującego, przede wszystkim poprzez wprowadzanie nowych technologii i metod zarządzania, know-how, a także przez tworzenie nowych miejsc pracy, a w konsekwencji rozwój poszczególnych regionów kraju. Wysokość napływu BIZ do Polsce w 2008 r., wyniosła 10,8 mld EUR i była o prawie 42% niższa w stosunku do roku 2007, gdy osiągnęła 17,2 mld EUR. Taki spadek napływu BIZ był rezultatem przede wszystkim spowolnienia gospodarczego, które rozpoczęło się w 2008 r. W celu ułatwienia prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce zostało wprowadzonych w tym roku wiele zmian, które przyczyniły się do utrzymania przez Polskę ubiegłorocznej lokaty w rankingu Banku Światowego Doing Business 2010. Pod względem swobody prowadzenia działalności gospodarczej zajęliśmy 72 pozycję na 183 sklasyfikowane kraje. Nieco lepiej wypadliśmy również w badaniu klimatu inwestycyjnego w Polsce przeprowadzonym na zlecenie PAIiIZ, który został oceniony przez przedsiębiorców na poziomie 3,3 pkt. w pięciostopniowej skali. Oznacza to nieznaczny wzrost w stosunku do lat poprzednich. W dalszym ciągu jednak istniejące bariery w napływie zagranicznych inwestycji ograniczają rozwój Polski w tym zakresie, dlatego konieczne jest wprowadzanie potrzebnych zmian w polskim prawie.

(Źródło: PAIZ/KW)