Wraz z wprowadzeniem od 2019 roku zwolnienia z obowiązku dokumentacyjnego określonych transakcji, jedną z takich trudności stało się ustalanie wartości transakcji kontrolowanej. Wartość ta determinuje występowanie obowiązku sporządzenia dokumentacji podatkowej. Zatem, jej prawidłowe ustalenie jest bardzo istotne. Wydana przez dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacja nr 0111-KDIB1-2.4010.231.2021.2.MS z 31 sierpnia 2021 r. wyjaśnia wątpliwości związane z ustalaniem wartości transakcji kontrolowanej, a także wykazywaniem jej w informacji TPR w sytuacji, gdy część jednorodnej transakcji kontrolowanej korzystać będzie ze zwolnienia z obowiązku dokumentacyjnego.

Zobacz procedurę w LEX: Transakcje kontrolowane wyłączone z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych >

 

Jednorodne transakcje kontrolowane w TPR

Istota wskazanej interpretacji sprowadza się do odpowiedzi na pytanie, czy wnioskodawca dla jednorodnych transakcji kontrolowanych, których łączna wartość przekracza progi wskazane w art. 11k ust. 2 ustawy o CIT realizowanych zarówno z podmiotami powiązanymi, dla których możliwe jest zastosowanie zwolnienia na podstawie art. 11n pkt 1 ustawy o CIT, jak i z podmiotami powiązanymi, dla których zastosowanie ww. zwolnienia jest niemożliwe:

  1. zobowiązany jest do złożenia informacji o cenach transferowych tylko dla tej części transakcji, w ramach których nie znajduje zastosowania zwolnienie na podstawie art. 11n pkt 1 ustawy o CIT - w przypadku gdy wartość transakcji kontrolowanej po odliczeniu wartości transakcji, która jest wymieniona w art. 11n pkt 1 ustawy o CIT przekracza kwoty określone w art. 11k ust. 2, natomiast wartość transakcji zwolnionej na podstawie ww. przepisów nie przekracza tych kwot,
  2. zobowiązana jest do złożenia TPR tylko dla tej części transakcji, w ramach których znajduje zwolnienie na podstawie art.11n pkt 1 ustawy o CIT - w przypadku gdy wartość transakcji, która jest wymieniona w art. 11n pkt 1 przekracza kwoty określone w art. 11k ust. 2 ustawy o CIT, natomiast pozostała część transakcji nie przekracza tych kwot,
  3. nie jest zobowiązana do złożenia informacji o cenach transferowych - przypadku gdy zarówno wartość transakcji wymienionej w art. 11n pkt 1 ustawy o CIT, jak i pozostałej części transakcji nie przekracza kwot określonych w art. 11k ust. 2 tejże ustawy?

Zdaniem Wnioskodawcy odpowiedź na wszystkie trzy punkty zadanego pytania powinna być twierdząca, co potwierdził również dyrektor KIS.

 

Obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych

W myśl art. 11k ust. 2 ustawy o CIT lokalna dokumentacja cen transferowych jest sporządzana dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość, pomniejszona o podatek od towarów i usług, przekracza w roku obrotowym następujące progi dokumentacyjne:

  1. 10 000 000 zł – w przypadku transakcji towarowej;
  2. 10 000 000 zł – w przypadku transakcji finansowej;
  3. 2 000 000 zł – w przypadku transakcji usługowej;
  4. 2 000 000 zł – w przypadku innej transakcji niż określona w pkt 1-3.

W świetle art. 11k ust. 3 ww. Ustawy progi dokumentacyjne są ustalane odrębnie dla:

  1. każdej transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym niezależnie od przyporządkowania transakcji kontrolowanej do transakcji towarowych, finansowych, usługowych albo innych transakcji;
  2. strony kosztowej i przychodowej.

Ponadto art. 11n pkt 1 ustawy o CIT przewiduje, że obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych nie ma zastosowania do transakcji kontrolowanych zawieranych wyłącznie przez podmioty powiązane mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w roku podatkowym, w którym każdy z tych podmiotów powiązanych spełnia łącznie następujące warunki:

  1. nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6,
  2. nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, c. nie poniósł straty podatkowej.

Określając wartość transakcji kontrolowanych o charakterze jednorodnym, o których mowa w ust. 1, nie uwzględnia się wartości transakcji kontrolowanych, o których mowa w art. 11n (art. 11l ust. 3 ustawy o CIT).

Zobacz procedurę w LEX: Obowiązek sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych >

W informacji TPR transakcję kontrolowaną o charakterze jednorodnym należy identyfikować analogicznie jak dla potrzeb określenia obowiązku w zakresie sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych.

Zobacz również:
Rząd zmienia przepisy o podatku od przychodów w Polskim Ładzie >>
Analizy cen transferowych – zła jakość może drogo kosztować >>

 

Transakcje zwolnione w TPR

Wobec powyższego spółka nie ma obowiązku wykazywania w informacji TPR transakcji zwolnionej na podstawie art. 11n pkt 1 ustawy o CIT, realizowanej z podmiotami powiązanymi, w przypadku, gdy jej wartość nie przekracza progów wskazanych w art. 11k ust. 2 ustawy o CIT.

Również w przypadku, w którym wartość transakcji nie jest zwolniona z obowiązku dokumentacyjnego na podstawie art. 11n ustawy o CIT i jednocześnie nie przekracza progów określonych w art. 11k ust. 2 ustawy o CIT, spółka nie jest zobowiązana dla takiej transakcji sporządzać informacji TPR.

Zobacz procedurę w LEX: Samodzielna korekta cen transferowych >

Jak już wcześniej wskazano zgodnie z art. 11l ust. 3 ustawy o CIT, wartość transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym określa się bez uwzględniania wartości transakcji zwolnionych na podstawie art. 11n ustawy o CIT, a więc m.in. transakcji zwolnionych na podstawie art. 11n pkt 1 ustawy o CIT (czyli tzw. „transakcji krajowych”).

Jeśli zatem transakcja kontrolowana zawierana jest równocześnie z podmiotami powiązanymi, spełniającymi warunki do skorzystania ze wskazanego wyżej zwolnienia, jak i z innymi podmiotami powiązanymi, określając jej wartość na potrzeby lokalnej dokumentacji cen transferowych nie uwzględnia się części transakcji, która została zwolniona z obowiązku dokumentacyjnego na podstawie art. 11n pkt 1 ustawy o CIT.

 

Cena promocyjna: 196.8 zł

|

Cena regularna: 246 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł


Tę część transakcji, która spełnia warunki do zwolnienia i jednocześnie jej wartość przekracza progi dokumentacyjne, o których mowa w art. 11k ust. 2 ustawy o CIT, należy wykazywać w informacji TPR w osobnym polu – jako odrębną transakcję – w sposób uproszczony. Należy wskazać, wybierając odpowiednią opcje w formularzu, że jest to transakcja zwolniona na podstawie art. 11n pkt 1 ustawy o CIT.

Czytaj w LEX: Jak prawidłowo wypełnić formularz TPR? >

Problematyka opisana we wspomnianej interpretacji poruszona została również w następujących dokumentach:

  1. interpretacji indywidualnej z kwietnia 2020 r., nr 0111-KDIB2-1.4010.50.2020.1.EN;
  2. „Pytaniach i odpowiedziach do Informacji o cenach transferowych” opublikowanych przez Ministerstwo Finansów we wrześniu 2020 roku;
  3. odpowiedzi Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów na zapytanie poselskie nr 507 (pismo z 9 kwietnia 2020 r., nr DCT1.054.1.2020).

 

Korzystne stanowisko skarbówki

Analizowaną interpretację należy ocenić pozytywnie, ponieważ wskazuje ona korzystną dla podatnika linię interpretacyjną. Nie tylko wpłynie ona pozytywnie na ograniczenie niezwykle rozbudowanych obowiązków informacyjnych i dokumentacyjnych dla podmiotów powiązanych przy rozliczeniu podatkowym 2020 r., ale także zmniejszy ryzyko popełnienia błędów przy wypełnieniu Informacji TPR czy też jej niezłożenia.

Sprawdź w LEX: Czy polskie podmioty powiązane powinny sporządzać dokumentację cen transferowych? >

Ewa Rumińska, doradca podatkowy w kancelarii GWW

Radosław Chudy, prawnik w kancelarii GWW