Pożyczka bez BIK, Szybki kredyt dla każdego, Gotówka przez sms – takimi hasłami instytucje finansowe zachęcają nas do korzystania z ich internetowej oferty. Gdy bank nie chce udzielić nam kredytu, najczęściej wtedy wybieramy usługi tzw. parabanków. Tak uzyskane pieniądze szybko zasilą nasz portfel. Ale czy w każdym przypadku ich oferta jest dla nas korzystna? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wziął udział w akcji przeszukiwania Internetu w ramach Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów (ICPEN) i sprawdził 24 strony internetowe firm udzielających pożyczek w sieci.
Warto wiedzieć jakie prawa nam przysługują, jeśli zdecydujemy się zawrzeć umowę o pożyczkę/kredyt przez Internet.
Pożyczając pieniądze do 80 tys. zł zawieramy umowę o kredyt konsumencki, która musi określać m.in. całkowity koszt udzielonego kredytu. Ponadto decydując się na pożyczkę przez telefon, sms czy internet zawieramy dodatkowo umowę na odległość. Od tak zawartej umowy możemy odstąpić w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny. Jednocześnie musimy zwrócić całą kwotę, ale przedsiębiorca ma prawo zatrzymać wpłaconą przez nas opłatę przygotowawczą. Obowiązkiem instytucji udzielających kredytów konsumenckich na odległość jest ponadto rzetelne informowanie o warunkach zobowiązania oraz o jego kosztach w ofertach i przekazach reklamowych. Jak pokazała kontrola UOKiK, nie w każdym przypadku obowiązek ten jest przestrzegany.
Sprawdzeni przedsiębiorcy zostali wybrani losowo po wpisaniu do wyszukiwarki haseł takich jak m.in. „chwilówka”, „szybki kredyt”, „pożyczka bez BIK”. W akcji brały udział delegatury Urzędu w Łodzi oraz w Katowicach. Najczęściej pojawiającym się problemem w skontrolowanych ofertach jest brak informacji dotyczących kosztów udzielanej pożyczki. Takie dane są wymagane przez prawo i służą porównaniu innych ofert. Co więcej, zawierając umowę na odległość powinniśmy zostać wcześniej poinformowani o zasadach zapłaty ceny, kosztach rozmów telefonicznych, prawie wypowiedzenia umowy – takich informacji również nie zawierały niektóre przeszukane strony.
Ponadto analiza ofert dostępnych w internecie wykazała, że większość przedsiębiorców stronę internetową wykorzystuje jedynie do nawiązania kontaktu z potencjalnymi klientami. Dostępne formularze zgłoszeniowe po wypełnieniu dostarczają konsumentowi informacji czy ma szansę na pożyczkę. Zawarcie właściwej umowy następuje w siedzibie firmy.
Wątpliwości Urzędu wzbudziło też informowanie, że za wcześniejszą spłatę kredytu konsumenckiego tylko dana instytucja nie pobiera opłat. Zgodnie z prawem konsument nie może ponosić żadnych kosztów za wcześniejszą spłatę kredytu konsumenckiego.
W efekcie przeprowadzonej kontroli Urząd prowadzi obecnie dziewięć postępowań wyjaśniających przeciwko firmom oferującym szybkie pożyczki przez internet i planuje wszcząć jeszcze dwa.
Tegoroczna akcja przeszukiwania internetu była prowadzona w ramach Internet Sweep Day Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów. Sieć powstała w 1992 roku w celu zapobiegania i zwalczania nieuczciwych praktyk marketingowych o wymiarze międzynarodowym. Głównym jej celem jest wzmacnianie i poprawa egzekucji przepisów chroniących konsumentów, czyli praw słabszych uczestników rynku – przede wszystkim w odniesieniu do transakcji o wymiarze transgranicznym, zwłaszcza dokonywanych drogą elektroniczną. Wymiana informacji w ramach Sieci umożliwia skuteczne prowadzenie postępowań i spraw sądowych przeciwko nieuczciwym lub nierzetelnym przedsiębiorcom. UOKiK bierze udział w Międzynarodowych Dniach Przeszukiwania Internetu od 2002 roku.
Warto wiedzieć jakie prawa nam przysługują, jeśli zdecydujemy się zawrzeć umowę o pożyczkę/kredyt przez Internet.
Pożyczając pieniądze do 80 tys. zł zawieramy umowę o kredyt konsumencki, która musi określać m.in. całkowity koszt udzielonego kredytu. Ponadto decydując się na pożyczkę przez telefon, sms czy internet zawieramy dodatkowo umowę na odległość. Od tak zawartej umowy możemy odstąpić w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny. Jednocześnie musimy zwrócić całą kwotę, ale przedsiębiorca ma prawo zatrzymać wpłaconą przez nas opłatę przygotowawczą. Obowiązkiem instytucji udzielających kredytów konsumenckich na odległość jest ponadto rzetelne informowanie o warunkach zobowiązania oraz o jego kosztach w ofertach i przekazach reklamowych. Jak pokazała kontrola UOKiK, nie w każdym przypadku obowiązek ten jest przestrzegany.
Sprawdzeni przedsiębiorcy zostali wybrani losowo po wpisaniu do wyszukiwarki haseł takich jak m.in. „chwilówka”, „szybki kredyt”, „pożyczka bez BIK”. W akcji brały udział delegatury Urzędu w Łodzi oraz w Katowicach. Najczęściej pojawiającym się problemem w skontrolowanych ofertach jest brak informacji dotyczących kosztów udzielanej pożyczki. Takie dane są wymagane przez prawo i służą porównaniu innych ofert. Co więcej, zawierając umowę na odległość powinniśmy zostać wcześniej poinformowani o zasadach zapłaty ceny, kosztach rozmów telefonicznych, prawie wypowiedzenia umowy – takich informacji również nie zawierały niektóre przeszukane strony.
Ponadto analiza ofert dostępnych w internecie wykazała, że większość przedsiębiorców stronę internetową wykorzystuje jedynie do nawiązania kontaktu z potencjalnymi klientami. Dostępne formularze zgłoszeniowe po wypełnieniu dostarczają konsumentowi informacji czy ma szansę na pożyczkę. Zawarcie właściwej umowy następuje w siedzibie firmy.
Wątpliwości Urzędu wzbudziło też informowanie, że za wcześniejszą spłatę kredytu konsumenckiego tylko dana instytucja nie pobiera opłat. Zgodnie z prawem konsument nie może ponosić żadnych kosztów za wcześniejszą spłatę kredytu konsumenckiego.
W efekcie przeprowadzonej kontroli Urząd prowadzi obecnie dziewięć postępowań wyjaśniających przeciwko firmom oferującym szybkie pożyczki przez internet i planuje wszcząć jeszcze dwa.
Tegoroczna akcja przeszukiwania internetu była prowadzona w ramach Internet Sweep Day Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów. Sieć powstała w 1992 roku w celu zapobiegania i zwalczania nieuczciwych praktyk marketingowych o wymiarze międzynarodowym. Głównym jej celem jest wzmacnianie i poprawa egzekucji przepisów chroniących konsumentów, czyli praw słabszych uczestników rynku – przede wszystkim w odniesieniu do transakcji o wymiarze transgranicznym, zwłaszcza dokonywanych drogą elektroniczną. Wymiana informacji w ramach Sieci umożliwia skuteczne prowadzenie postępowań i spraw sądowych przeciwko nieuczciwym lub nierzetelnym przedsiębiorcom. UOKiK bierze udział w Międzynarodowych Dniach Przeszukiwania Internetu od 2002 roku.