Stawka VAT 0% na dostawę i import statków
Obecnie obniżoną stawkę VAT 0% stosuje się do dostawy jednostek pływających używanych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów. Kryterium przeznaczenia jednostki do żeglugi na pełnym morzu obowiązuje zarówno w stosunku do jednostek przewożących pasażerów za opłatą, jak i tych wykorzystywanych do celów handlowych, przemysłowych lub połowowych. Stawka VAT 0% nie ma również zastosowania do jednostek, których główną funkcją nie jest transport pasażerów lub rzeczy. Tak zakreślone kryteria – wynikające z przepisów unijnych – pozostają niezmienione.
W znowelizowanych przepisach odstąpiono dla potrzeb skorzystania z preferencyjnej stawki podatku VAT od wymogu dostarczania jednostki pływającej na rzecz armatora morskiego. Oznacza to, że istotnym kryterium do zastosowania stawki VAT 0% ma być użycie statku do działalności gospodarczej na pełnym morzu, tj. uprawianie żeglugi statkiem morskim w opisanych celach. Kryterium używania jednostki pływającej do żeglugi na pełnym morzu nie ma zastosowania do statków udzielających pomocy na morzu oraz służących do rybołówstwa przybrzeżnego.
Rozszerzono również katalog statków morskich, które spełniają kryteria dla zastosowania stawki VAT 0%. Do tej pory ustawa o VAT zawierała zamkniętą listę takich jednostek. Od 1 stycznia 2017 r. katalog statków (jednostek pływających) jest w ramach wskazanych kryteriów otwarty.
Stawka VAT 0% na dostawę i import części do statków
Rozszerzając nowelą ustawy o VAT katalog jednostek pływających, których dostawa lub import objęta jest preferencyjną stawką podatku VAT umożliwiono automatycznie, że dostawa części oraz wyposażenie do takich jednostek również korzysta ze stawki VAT 0%. Doprecyzowano jedynie, że części te i wyposażenie objęte są preferencyjną stawką podatku, jeżeli są wbudowywane w te jednostki lub służą eksploatacji statków. Nie ma tu znaczenia, czy dostawa tych elementów (części i wyposażenia) dotyczy nowo budowanych jednostek, czy też już eksploatowanych.
Stawka VAT 0% nie będzie miała zastosowania w całym łańcuchu produkcji statku. Dla jej zastosowania istotne jest, aby transakcja odbywała się na rzecz podmiotu budującego konkretny statek, eksploatującego go lub podmiotu zajmującego się remontem, przebudową lub konserwacją statku lub jego części składowych, jeżeli zakup wiąże się z konkretną jednostką pływającą objętą preferencyjnym traktowaniem na podstawie przepisów o podatku VAT.
Stawka VAT 0% na usługi związane ze statkami
Podobnie jak w przypadku dostaw statków i części do nich a także ich wyposażenia, dzięki rozszerzeniu wykazu jednostek pływających objętych preferencyjną stawką podatku VAT, również usługi związane z tymi jednostkami w większym zakresie będą mogły korzystać z zerowej stawki VAT. Stawką VAT 0% podobnie jak obecnie objęte będą: usługi najmu, dzierżawy, leasingu lub czarteru jednostek pływających, oraz najmu, dzierżawy, leasingu lub czarteru wyposażenia tych jednostek, usługi polegające na remoncie, przebudowie lub konserwacji jednostek pływających oraz ich części składowych oraz usługi świadczone na rzecz armatorów morskich lub innych podmiotów wykonujących przewozy środkami transportu morskiego, służące bezpośrednim potrzebom jednostek pływających lub ich ładunków.