- Dziś mija rok od udostępnienia podatnikom w całym kraju usługi „Umów wizytę w urzędzie skarbowym”. Usługa Krajowej Administracji Skarbowej umożliwia zaplanowanie spotkania w konkretnym dniu i o konkretnej godzinie, dogodnie dla podatnika. Ułatwia to załatwianie spraw urzędowych i zwiększa bezpieczeństwo klientów, którzy przychodząc na konkretną godzinę, nie przebywają w dużych grupach osób – mówi serwisowi Prawo.pl Anita Wielanek, rzecznik prasowy szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

 

Najpopularniejsze tematy wizyt

Od uruchomienia usługi w całym kraju zarezerwowano 4 mln 753 tys. wizyt, co daje średnio około 400 tys. wizyt miesięcznie. Okazuje się, że najczęściej urzędy skarbowe odwiedzają podatnicy, którzy, chcą uzyskać zaświadczenia (30 proc. wszystkich wizyt), załatwić sprawy związane z podatkami majątkowymi (27 proc.) oraz w sprawach deklaracji i zeznań podatkowych (12 proc.).

Zobacz również: Listy do podatników będą teraz pisać maszyny >>

 

Umówienie wizyty jest bardzo proste

Anita Wielanek przypomina, że wiele spraw w urzędzie skarbowym można załatwić bez wychodzenia z domu, na podatki.gov.pl lub telefonicznie. W razie konieczności osobistej wizyty należy pamiętać, że jest ona możliwa po wcześniejszym umówieniu terminu i godziny.

Najszybszym i najprostszym sposobem umówienia wizyty jest rezerwacja internetowa. Wystarczy skorzystać z elektronicznego formularza na podatki.gov.pl, wskazać urząd, w którym chcemy załatwić sprawę, a następnie wybrać dogodny dzień i godzinę. Potwierdzenie rezerwacji otrzymamy na podany adres e-mail.

 

System powiadomień SMS

Od września br. działa także system powiadomień SMS, który z wyprzedzeniem przypomina o terminie wizyty w urzędzie. - Jeżeli umówiłeś się do urzędu przez internet i podałeś numer telefonu komórkowego, otrzymasz potwierdzenie rezerwacji SMS-em. Jeśli umawiasz wizytę, co najmniej dwa dni wcześniej, dzień przed spotkaniem otrzymasz dodatkowo SMS-owe przypomnienie – tłumaczy Anita Wielanek. Dodaje, że na stronie umawiania wizyt dostępna jest także wyszukiwarka, która przy użyciu słów kluczowych pozwala szybko znaleźć rodzaj sprawy, którą chcemy załatwić. Ponadto, system rezerwacji wizyt został zintegrowany z ankietami badającymi poziom zadowolenia podatników z wizyty w urzędzie. Każda osoba, która umówiła wizytę w usłudze i podała adres e-mail, otrzymuje wiadomość z linkiem do anonimowej ankiety. W ten sposób MF zbiera opinie i wskazówki wykorzystywane do dalszej poprawy jakości obsługi.

Jak się dowiedzieliśmy, kolejnym krokiem, nad którym pracuje resort finansów jest integracja usługi „Umów wizytę” z e-Urzędem Skarbowym i innymi elektronicznymi usługami udostępnianymi przez KAS. - Chcemy żeby podczas umawiania wizyt pojawiała się informacja, że dana usługa może być zrealizowana zdalnie bez konieczności wizyty w urzędzie, jeżeli faktycznie istnieje taka możliwość. Ma to jeszcze bardziej ułatwić podatnikom załatwianie ich spraw – zaznacza Anita Wielanek.