Kupiliśmy w polskiej firmie bilety lotnicze na lot z Chin do Polski dla naszego kontrahenta z Chin. Otrzymaliśmy fakturę ze stawką VAT 0% (PKWiU 62.10.10).
Uważam, że możecie Państwo wystawić chińskiemu kontrahentowi fakturę (refakturę) ze stawką 0%.
Chociaż z polskich przepisów nie wynika to wprost, przyjmuje się, że gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył te usługi (tak stanowi art. 28 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, Dz. Urz. UE L 347, s. 1). W konsekwencji w przedstawionej sytuacji możecie Państwo odsprzedać chińskiemu kontrahentowi zakup na jego rzecz usługi transportowej (w uproszczeniu - refakturować chińskiemu kontrahentowi koszt zakupu biletu).
Pojawia się pytanie czy odsprzedaż ta winna zostać udokumentowana fakturą ze stawką 0% (właściwą dla usług transportu międzynarodowego - zob. art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. - dalej u.p.t.u.) czy też fakturą uproszczoną (fakturą bez stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem - zob. § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) właściwą dla czynności (w tym usług) niepodlegających opodatkowaniu na terytorium kraju.
Za tym pierwszym stanowiskiem przemawia fakt, że § 4b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) - dalej r.u.p.t.u., stanowi, że w przypadku świadczenia usług transportu międzynarodowego środkami transportu morskiego lub lotniczego miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju (co oznacza, że podlegają one opodatkowaniu VAT w Polsce). Z kolei za drugim stanowiskiem przemawia to, że przyjmuje się, iż § 4b r.u.p.t.u. ma zastosowanie tylko do podatników, którzy świadczą usługi transportu międzynarodowego, nie ma zaś zastosowania do podatników, którzy usługi te nabywają (zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 18 grudnia 2007 r., ITPP2/443-19/07/AD, http://sip.mf.gov.pl/sip/ czy interpretację indywidualną
Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 27 lutego 2008 r., IBPP2/443-341/07/UH/KAN-2627/07/KAN-1785/08, http://sip.mf.gov.pl/sip/).
W mojej ocenie więcej przemawia za przyjęciem pierwszego stanowiska (zauważyć należy, że przedstawione interpretacje § 4 r.u.p.t.u. dotyczyła obowiązku rozliczania importu usług, nie zaś odsprzedaży tych usług). W konsekwencji uważam, że właściwe będzie w przedmiotowej sytuacji wystawienie chińskiemu kontrahentowi faktury (refaktury) ze stawką 0%. Takie też stanowisko wydaje się być reprezentowane przez organy podatkowe (zob. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 2 września 2008 r., ILPP2/443-514/08-6/ISN, http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php?rodzaj=2).
Jednocześnie pragnę przypomnieć, że warunkiem zastosowania stawki 0% do usług transportu międzynarodowego osób jest posiadanie dokumentu stanowiącego dowód świadczenia usługi, za który uważa się międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera (zob. art. 83 ust. 5 pkt 4 u.p.t.u.). Za dokumenty takie uważa się, między innymi, potwierdzenia rezerwacji udostępniane do wydrukowania przez linie lotnicze (w przypadku biletów elektronicznych). Potwierdził to Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu we wskazanej powyżej interpretacji indywidualnej z dnia 2 września 2008 r. (ILPP2/443-514/08-6/ISN, http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php?rodzaj=2) wyjaśniając, że "etix jest biletem wygodnym i bezpiecznym, pozwalającym na uproszczenie i przyśpieszenie obsługi pasażerów. Wszystkie dane pasażera oraz informacje o podróży i taryfie, które drukowane są na tradycyjnym bilecie przechowywane są w systemie rezerwacyjnym przewoźnika. Pasażer, dokonując rezerwacji i zakupu biletu etix telefonicznie lub w Internecie, otrzymuje potwierdzenia transakcji i numer biletu. Przy odprawie wystarczy okazać potwierdzenie dokonanej transakcji oraz dowód tożsamości. Mając powyższe na uwadze, tut. Organ stwierdza, iż ustawodawca w art. 83 ust. 5 pkt 4 ustawy, nie wskazał jednoznacznie formy w jakiej ma być wystawiony dokument uprawniający do zastosowania preferencyjnej stawki VAT, w przypadku międzynarodowego transportu osób, czyli międzynarodowy bilet lotniczy wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera. Zatem, w opinii tut. Organu, bilety lotnicze etix, wystawione w formie elektronicznej, stanowią w przedmiotowej sprawie podstawę do zastosowania preferencyjnej stawki podatku dla usług transportu międzynarodowego osób".
Uważam, że możecie Państwo wystawić chińskiemu kontrahentowi fakturę (refakturę) ze stawką 0%.
Chociaż z polskich przepisów nie wynika to wprost, przyjmuje się, że gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył te usługi (tak stanowi art. 28 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, Dz. Urz. UE L 347, s. 1). W konsekwencji w przedstawionej sytuacji możecie Państwo odsprzedać chińskiemu kontrahentowi zakup na jego rzecz usługi transportowej (w uproszczeniu - refakturować chińskiemu kontrahentowi koszt zakupu biletu).
Pojawia się pytanie czy odsprzedaż ta winna zostać udokumentowana fakturą ze stawką 0% (właściwą dla usług transportu międzynarodowego - zob. art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. - dalej u.p.t.u.) czy też fakturą uproszczoną (fakturą bez stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem - zob. § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) właściwą dla czynności (w tym usług) niepodlegających opodatkowaniu na terytorium kraju.
Za tym pierwszym stanowiskiem przemawia fakt, że § 4b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) - dalej r.u.p.t.u., stanowi, że w przypadku świadczenia usług transportu międzynarodowego środkami transportu morskiego lub lotniczego miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju (co oznacza, że podlegają one opodatkowaniu VAT w Polsce). Z kolei za drugim stanowiskiem przemawia to, że przyjmuje się, iż § 4b r.u.p.t.u. ma zastosowanie tylko do podatników, którzy świadczą usługi transportu międzynarodowego, nie ma zaś zastosowania do podatników, którzy usługi te nabywają (zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 18 grudnia 2007 r., ITPP2/443-19/07/AD, http://sip.mf.gov.pl/sip/ czy interpretację indywidualną
Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 27 lutego 2008 r., IBPP2/443-341/07/UH/KAN-2627/07/KAN-1785/08, http://sip.mf.gov.pl/sip/).
W mojej ocenie więcej przemawia za przyjęciem pierwszego stanowiska (zauważyć należy, że przedstawione interpretacje § 4 r.u.p.t.u. dotyczyła obowiązku rozliczania importu usług, nie zaś odsprzedaży tych usług). W konsekwencji uważam, że właściwe będzie w przedmiotowej sytuacji wystawienie chińskiemu kontrahentowi faktury (refaktury) ze stawką 0%. Takie też stanowisko wydaje się być reprezentowane przez organy podatkowe (zob. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 2 września 2008 r., ILPP2/443-514/08-6/ISN, http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php?rodzaj=2).
Jednocześnie pragnę przypomnieć, że warunkiem zastosowania stawki 0% do usług transportu międzynarodowego osób jest posiadanie dokumentu stanowiącego dowód świadczenia usługi, za który uważa się międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera (zob. art. 83 ust. 5 pkt 4 u.p.t.u.). Za dokumenty takie uważa się, między innymi, potwierdzenia rezerwacji udostępniane do wydrukowania przez linie lotnicze (w przypadku biletów elektronicznych). Potwierdził to Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu we wskazanej powyżej interpretacji indywidualnej z dnia 2 września 2008 r. (ILPP2/443-514/08-6/ISN, http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php?rodzaj=2) wyjaśniając, że "etix jest biletem wygodnym i bezpiecznym, pozwalającym na uproszczenie i przyśpieszenie obsługi pasażerów. Wszystkie dane pasażera oraz informacje o podróży i taryfie, które drukowane są na tradycyjnym bilecie przechowywane są w systemie rezerwacyjnym przewoźnika. Pasażer, dokonując rezerwacji i zakupu biletu etix telefonicznie lub w Internecie, otrzymuje potwierdzenia transakcji i numer biletu. Przy odprawie wystarczy okazać potwierdzenie dokonanej transakcji oraz dowód tożsamości. Mając powyższe na uwadze, tut. Organ stwierdza, iż ustawodawca w art. 83 ust. 5 pkt 4 ustawy, nie wskazał jednoznacznie formy w jakiej ma być wystawiony dokument uprawniający do zastosowania preferencyjnej stawki VAT, w przypadku międzynarodowego transportu osób, czyli międzynarodowy bilet lotniczy wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera. Zatem, w opinii tut. Organu, bilety lotnicze etix, wystawione w formie elektronicznej, stanowią w przedmiotowej sprawie podstawę do zastosowania preferencyjnej stawki podatku dla usług transportu międzynarodowego osób".