Wydatki zaplanowane w budżecie na 2024 r. to 866 mld zł, przychody 682 mld zł, co oznacza deficyt budżetowy na poziomie 184 mld zł - powiedział minister finansów Andrzej Domański. Wyjaśnił, że budżet na 2024 r. tworzony jest przy założeniu 3 proc. wzrostu PKB oraz inflacji na poziomie 6,6 proc. Deficyt tzw. sektora general government w 2024 r. ma wynieść 5,1 proc. PKB.
Premier Donald Tusk poinformował, że rząd zapewni w budżecie wzrost wynagrodzeń i uposażeń, w tym kwot bazowych o 20 proc. dla wszystkich pracowników państwowej sfery budżetowej oraz żołnierzy i funkcjonariuszy, także celników. Wynagrodzenia nauczycieli wzrosną o 30 proc. od 1 stycznia 2024 r. - zakłada tak projekt autopoprawki do projektu tzw. ustawy okołobudżetowej, opublikowanej we wtorek na stronach RCL.
Będą pieniądze na podwyżki i 800 plus
Jak informuje Ministerstwo Finansów, w 2024 r. rząd przeznaczy środki m.in. na:
- wzrost średnich wynagrodzeń nauczycieli o 30 proc. a w przypadku nauczycieli początkujących o 33 proc.,
- zwiększenie o 2,3 mld zł dotacji przedszkolnej dla samorządów na sfinansowanie podwyżek dla nauczycieli w przedszkolach, finansowanych dotychczas ze środków własnych JST,
- wzrost wynagrodzeń nauczycieli akademickich o 30 proc.,
- wzrost wynagrodzeń i uposażeń, w tym kwot bazowych, o 20 proc. dla wszystkich pracowników państwowej sfery budżetowej oraz żołnierzy i funkcjonariuszy (z wyłączeniem osób, które zajmują kierownicze stanowiska państwowe),
- realizację programu „Aktywny rodzic”, czyli finansowego wsparcia kobiet, które wracają na rynek pracy po urodzeniu dziecka,
- finansowanie procedury in vitro z budżetu państwa (500 mln zł),
- finansowanie telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży,
- odblokowanie wypłaty ponad 3,2 mld zł części rozwojowej subwencji ogólnej dla samorządów.
Projekt zabezpiecza środki na kontynuację programów społeczno-gospodarczych, m.in.:
- realizację programu „Rodzina 800+” – od 1 stycznia 2024 r. wysokość świadczenia na dzieci wzrośnie do 800 zł;
- realizację rodzinnego kapitału opiekuńczego,
- waloryzację świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2024 r.,
- wypłatę tzw. 13. i 14. emerytury w 2024 r.
Projekt zakłada również utrzymanie obniżonych stawek VAT:
- 0 proc. dla żywności oraz 0 proc. dla określonych produktów leczniczych (do 31 marca 2024 r.)
- 8 proc. dla określonych towarów wykorzystywanych w produkcji rolnej (w 2024 r.)
PKB przyspieszy, inflacja spadnie
Ministerstwo Finansów prognozuje, że w 2024 r. nastąpi poprawa dynamiki aktywności gospodarczej w Polsce – wzrost PKB przyspieszy do 3 proc., po jego pogorszeniu w bieżącym roku. Wpływ na wzrost dynamiki PKB w 2024 r. będzie miało zwiększenie konsumpcji prywatnej oraz wzrost inwestycji.
Prognozy MF zakładają spadek inflacji do 6,6 proc. w przyszłym roku (średniorocznie). Jednym z głównych czynników dla kształtowania się inflacji w 2024 r. będą zmiany cen żywności i surowców energetycznych na rynkach światowych. W kolejnych latach oczekiwany jest dalszy spadek inflacji do 4,1 proc. w 2025 roku oraz 3,1 proc. w 2026 roku.
Projekt zakłada, że nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2024 r. wyniesie 9,8 proc. (ok. 3 pkt proc. powyżej prognozowanej inflacji), m.in. w efekcie stosunkowo wysokiego wzrostu płacy minimalnej.
W przyszłym roku, ze względu na poprawę tempa wzrostu gospodarczego, zwiększy się popyt na pracę. W efekcie przeciętne zatrudnienie w gospodarce narodowej wzrośnie o 1,2 proc. Stopa bezrobocia rejestrowanego na koniec roku wyniesie 5,2 proc.
Planowany wyraźny wzrost wydatków na obronność oraz rozpoczęcie realizacji projektów z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) wpłyną na wzrost inwestycji w najbliższych latach. Projekt zakłada, że inwestycje ogółem zwiększą się w 2024 r. o 4,4 proc.
Strategia zarządzania długiem
Rząd przyjął również Strategię zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2024-2027.
Aktualizacja strategii przewiduje:
- na koniec 2023 r. relacja państwowego długu publicznego do PKB obniży się do 39,1 proc., a następnie wzrośnie do 42,5 proc. w 2024 r., pozostając bezpiecznie poniżej progu ostrożnościowego 55 proc., który jest określony w ustawie o finansach publicznych,
- relacja długu sektora instytucji rządowych i samorządowych (wg definicji UE) do PKB utrzyma się na poziomie 49,3 proc. w 2023 r., a następnie wzrośnie do 54,2 proc. w 2024 r. Oznacza to, że wartość referencyjna relacji długu do PKB na poziomie 60 proc., zawarta w traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, nie zostanie przekroczona.
Strategia zakłada utrzymanie elastycznego podejścia do kształtowania struktury finansowania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa pod względem wyboru rynku, waluty i instrumentów, w stopniu przyczyniającym się do minimalizacji kosztów obsługi długu i przy ograniczeniach, które wynikają z przyjętych poziomów ryzyka.
Głównym źródłem finansowania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa pozostanie rynek krajowy.
Utrzymywana będzie średnia zapadalność krajowego długu Skarbu Państwa na poziomie zbliżonym do 4,5 roku, a całego długu co najmniej 5 lat, z uwzględnieniem możliwości przejściowych odchyleń, wynikających z uwarunkowań rynkowych lub budżetowych.
Cena promocyjna: 189.49 zł
|Cena regularna: 379 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 379 zł
W czwartek pierwsze czytanie
Pierwsze czytanie projektu w Sejmie zaplanowane jest na czwartek.
Wcześniej przewodniczący sejmowej komisji finansów Janusz Cichoń (KO) zapowiadał w rozmowie z Prawo.pl. że ustawa budżetowa na 2024 r. powinna trafić na biurko prezydenta do 29 stycznia.
- Zakładamy, że będzie to budżet z autopoprawką oraz poprawkami wnoszonym w trakcie prac w Sejmie i Senacie. Będziemy mieli niewiele czasu na jego rozpatrzenie. Przygotowujemy obecnie harmonogram tak, aby ustawa budżetowa trafiła na biurko prezydenta do 29 stycznia – mówił Janusz Cichoń. - Ze względu na szybkie tempo, w jakim będzie pracował nowy rząd, trudno będzie przeprowadzić pogłębione analizy. Dlatego zakładamy, że konieczna będzie szybka nowelizacja przyjętego budżetu – dodał.
Przypomnijmy, że projekt przyjęty 28 września zakłada, że wydatki budżetowe w 2024 r. wyniosą 849,3 mld zł, a dochody 684,5 mld zł, co oznacza 164,8 mld zł deficytu. W wydatkach uwzględniono m.in.: obronność (158,9 mld zł), wsparcie dla rodzin (92,3 mld zł) oraz finansowanie służby zdrowia (ponad 190,9 mld zł).
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.