Opłaty za przechowywanie usuniętych samochodów na parkingu strzeżonym pobierane w trybie ustawy Prawo o ruchu drogowym nie powinny być udokumentowane fakturami VAT.

W związku z nowelizacją ustawy Prawo o ruchu drogowym, usuwanie pojazdów i ich przechowywanie na parkingu strzeżonym z dniem 21 sierpnia 2011 r. staje się zadaniem własnym powiatu. Opłaty za usunięcie i parkowanie usuniętych pojazdów będą stanowiły dochód własny powiatu.

To zagadnienie zawiera:

{"dataValues":[27067,4260,382,21,6],"dataValuesNormalized":[18,3,1,1,1],"labels":["Orzeczenia i pisma urz\u0119dowe","Pytania i odpowiedzi","Komentarze i publikacje","Procedury","Akty prawne"],"colors":["#EA8F00","#940C72","#007AC3","#E5202E","#85BC20"],"maxValue":31736,"maxValueNormalized":20}

Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX

Zadania powiatu obejmujące usuwanie pojazdów oraz prowadzenie parkingu strzeżonego dla pojazdów usuniętych wykonywane będą przez podmiot wyłoniony zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych. Za wykonane usługi wykonawca otrzymywał będzie wynagrodzenie zgodne z zawartą umową na podstawie wystawionej faktury VAT dla zamawiającego. Wykonawca usługi zgodnie z zawartą umową zobowiązany będzie do pobierania od właścicieli usuniętych pojazdów opłat za odholowanie i postój na parkingu strzeżonym. Jednocześnie z tytułu pobieranych opłat zobowiązany będzie do prowadzenia odrębnej ewidencji księgowo – finansowej, zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.

Przepis art. 15 ust. 6 ustawy o VAT wyłącza z opodatkowania organy podlegające prawu publicznemu, jeżeli prowadzą daną działalność jako organy publiczne, nawet wtedy, gdy pobierają z tytułu tej działalności wynagrodzenie. Czynności, w których organy te uczestniczą jako organy publiczne, to określone prawem czynności wykonywane w interesie publicznym. Zatem organy wykonujące czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych, nie są traktowane jako podatnicy.

Opłaty za usuwanie pojazdów i ich przechowywanie na parkingu strzeżonym, mają charakter publicznoprawny, a nie cywilnoprawny, tryb ich pobierania jest ściśle określony w przepisach prawa, dlatego nie powinny być dokumentowane fakturami VAT. Dla udokumentowania wpływów z opłat , gdy z żądaniem wystąpi podmiot wnoszący opłatę, należy wystawić rachunki, o których mowa w art. 87-88 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 22 listopada 2011 r., sygn. IPTPP1/443-659/11-4/MS.

Jolanta Mazur

źródło: www.mf.gov.pl