Za nowelizacją ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw głosowało 84 senatorów. Nie było głosów przeciw, nikt się nie wstrzymał.
Nowelizacji ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw ma wprowadzić zmiany związane z implementacją do polskiego porządku prawnego unijnej dyrektywy, zgodnie z którą państwa członkowskie nie powinny móc ograniczać użytkowania na swoim terytorium pojazdu najmowanego przez przedsiębiorstwo mające siedzibę w innym państwie członkowskim, jeżeli pojazd został zarejestrowany lub dopuszczony do ruchu zgodnie z normami któregokolwiek państwa członkowskiego.
Nowela ma zapewnić stosowanie "spójnej krajowej strategii egzekwowania przepisów dotyczących przewozów kabotażowych", czyli zarobkowego transportu ładunku pomiędzy punktami odbioru znajdującymi się w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub EFTA niż kraj, w którym przewoźnik założył działalność gospodarczą.
Czytaj w LEX: Delegowanie kierowców w transporcie drogowym od 19 sierpnia 2023 r. >
- Celem zmian przewidzianych zmian w ustawie o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw jest umożliwienie efektywnego wykorzystania danych gromadzonych w systemie SENT w kontroli przewozów wykonywanych przez przewoźników zagranicznych. Rosnąca w ostatnim czasie nieuczciwa konkurencja ze strony przewoźników z państw położonych za wschodnią granicą Rzeczypospolitej Polskiej bezpośrednio przekłada się na osłabienie polskiego transportu drogowego. Obecnie branża transportu drogowego boryka się z problemami związanymi z jej funkcjonowaniem na niespotykaną dotychczas skalę - wyjaśniono w uzasadnieniu.
Przepisy projektowanej ustawy zobowiązują również Główny Inspektorat Transportu Drogowego do corocznego przekazywania Komisji Europejskiej danych dotyczących kontroli przewozów kabotażowych w poprzednim roku kalendarzowym. Ustawa ma wejść w życie 1 listopada br.(kk/PAP)
Zobacz również: Ustawa o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym