Jeżeli mamy do czynienia z refakturą usług szkoleniowych, a usługa wykonana jest np. w kwietniu, faktura dociera do nas w czerwcu (data wystawienia faktury - maj), czy wystawiam fakturę w ciągu 7 dni od daty otrzymania przez nas faktury za szkolenie? Jak prawidłowo powinniśmy ustalić datę wystawienia i datę sprzedaży? Wcześniej nie jesteśmy w stanie ustalić kwoty przychodu na daną osobę, gdyż dane te są docierają do księgowości wraz z fakturą i są określane proporcjonalnie w zależności od ilości uczestników. Do usługi szkoleniowej doliczana jest usługa gastronomiczna, przy czym obie faktury docierają do nas w różnych terminach.
Refaktury należy wystawiać w terminach przewidzianych dla "zwykłych" faktur, czyli co do zasady nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.
Na wstępie należy zaznaczyć, iż ani ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) - dalej u.p.t.u., ani żadne z rozporządzeń wykonawczych do niej nie przewidują szczególnego terminu wystawianie refaktur, czyli faktur dokumentujących odsprzedaż usług. Oznacza to, iż faktury takie wystawia się w terminach, jakie przewidziane są dla "zwykłych" faktur.
Generalnie, zgodnie z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337) - dalej r.z.n.p., fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. W przypadku gdy podatnik określa w fakturze, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 4 r.z.n.p., wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży.
Odnosząc powyższe do przedmiotowej sytuacji należy stwierdzić, iż refakturę z tytułu odsprzedaży usługi szkoleniowej należało wystawić nie później niż siódmego dnia od dnia wykonania tej usługi, czyli w kwietniu, ewentualnie w maju. Fakt, iż podatnik nie miał w tym momencie wiedzy na temat wartości usługi w przeliczeniu na każdego uczestnika, gdyż sam otrzymał fakturę w czerwcu, niestety nie ma tu znaczenia. W tej sytuacji jedynym sposobem pozostawania w zgodzie z przepisami jest takie ukształtowanie stosunków umownych z kontrahentem, aby faktura dotarła do podatnika w terminie, który umożliwi mu terminowe wystawienie refaktur.
Należy również dodać, że pomimo niewystawienia refaktur w terminie, zgodnie z art. 19 ust. 4 u.p.t.u. obowiązek podatkowy z tytułu odsprzedaży usługi powstał u podatnika już w 7 dniu licząc od dnia wykonania usługi szkoleniowej. Usługę tą należało więc ująć w deklaracji VAT-7 składanej za kwiecień bądź maj, co obecnie skutkować może obowiązkiem złożenia korekty deklaracji.