Zwolnienie przewidziane w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, a zatem o możliwości skorzystania z niego decydować musi fakt korzystania przez zarządcę portu z określonych budowli (gruntów) i wykonywania przy ich zastosowaniu zadań w zakresie świadczenia usług związanych z korzystaniem z infrastruktury portowej.
W systemie LEX znajdziesz zagadnienie powiązane z tym artykułem:
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
To zagadnienie zawiera:
{"dataValues":[1490,601,167,55,7,4],"dataValuesNormalized":[13,6,2,1,1,1],"labels":["Orzeczenia i pisma urz\u0119dowe","Pytania i odpowiedzi","Komentarze i publikacje","Akty prawne","Wzory i narz\u0119dzia","Procedury"],"colors":["#EA8F00","#940C72","#007AC3","#85BC20","#232323","#E5202E"],"maxValue":2324,"maxValueNormalized":20}
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
Problematyka opodatkowania nieruchomości położonych na terenach portów ma bardzo duży wymiar fiskalny. Z tego względu glosowane orzeczenie, którego przedmiotem jest zakres zwolnienia z podatku od nieruchomości infrastruktury portowej, zasługuje na szczególną uwagę. Wyrażony przez sąd pogląd co do charakteru przedmiotowego zwolnienia, które ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, zasługuje na aprobatę, chociaż w praktyce skutkuje bardzo ograniczonym jego zastosowaniem. Uwzględniając stanowisko sądu, ze zwolnienia będą mogły korzystać jedynie podmioty zarządzające portami morskimi.
Czy podmioty działające na terenach portów morskich mają prawo do zwolnienia z podatku od nieruchomości budowli oraz gruntów wykorzystywanych do prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej?
Jak należy rozumieć użyty w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zwrot „infrastruktura portowa”?
Czy rozporządzenie wydane celem realizacji innej niż podatkowa ustawy może przesądzać o zakresie zastosowania zwolnienia z podatku od nieruchomości?
Więcej w Przeglądzie Podatkowym 2/2012 r.