To już trzecia wersja zmian w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, które - zgodnie z orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego - mają obowiązywać już od 2025 roku. Taka wersja trafi do Sejmu, który będzie miał bardzo mało czasu uchwalenie zostało zmian.

 

Najbardziej skomplikowana i szczegółowa wersja projektu

Eksperci oceniają, że wersja 3.0 jest najbardziej skomplikowana z dotychczasowych. 

- W porównaniu do wersji 2.0, ostateczny projekt z jednej strony rozszerza kazuistyczne przykłady budowli z załącznika do ustawy, np. dotyczące elementów oczyszczalni ścieków, jak stacja dozowania kwasu octowego. Z drugiej strony, wprowadza szerszy zakres otwartych kategorii, np. wolnostojące trwale związane z gruntem instalacje przemysłowe, które dają swobodę do uznawania za budowle różnych składników majątkowych. To w oczywisty sposób może być przedmiotem nowej fali sporów pomiędzy podatnikami, a organami. Zawężono jedynie nieco definicję urządzenia budowlanego – mówi Rafał Kran, doradca podatkowy, partner w MDDP.

- Projekt 3.0 można uznać za najbardziej złożony ze wszystkich dotychczasowych. Aby ustalić, czy dany obiekt lub urządzenie podlega opodatkowaniu PON, należy przeprowadzić w zasadzie 6 testów merytorycznych, w ramach których znajdują się otwarte pojęcia, które mogą być różnie rozumiane w praktyce, jak np.: urządzenie budowlane, instalacja zapewniająca możliwość użytkowania zgodnie z przeznaczeniem, części budowlane, wzniesienie w wyniku robót budowlanych - dodaje Rafał Kran.

 

Czytaj w LEX: Spółdzielnie mieszkaniowe a opodatkowanie budowli podatkiem od nieruchomości > >

 


Co będzie budowlą

Zgodnie z projektem, budowlą będzie:

  • obiekt niebędący budynkiem, wymieniony w załączniku nr 4 do ustawy, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem,
  • elektrownia wiatrowa, elektrownia jądrowa i elektrownia fotowoltaiczna, biogazownia rolnicza, magazyn energii, kocioł, piec przemysłowy, kolej linowa, wyciąg narciarski oraz skocznia, w części niebędącej budynkiem – wyłącznie w zakresie ich części budowlanych,
  • urządzenie budowlane – przyłącze oraz urządzenie instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków oraz inne urządzenie techniczne, bezpośrednio związane z budynkiem lub obiektem, o którym mowa w lit. a i b, niezbędne do ich użytkowania zgodnie z przeznaczeniem,
  • urządzenie techniczne inne niż wymienione w lit. a–c – wyłącznie w zakresie jego części budowlanych,
  • fundamenty pod maszyny oraz pod urządzenia techniczne, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową

– wzniesione w wyniku robót budowlanych, także w przypadku, gdy stanowią część obiektu niewymienionego w ustawie.

Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów, przedmiotem opodatkowania będzie budynek wraz z instalacjami (o ile je posiada), zapewniającymi możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem. Instalacje takie jak: instalacja elektroenergetyczna, wodociągowa, kanalizacyjna, cieplna, telekomunikacyjna, gazowa nie będą stanowiły odrębnego przedmiotu opodatkowania i nie będą w konsekwencji podlegały opodatkowaniu, gdyż podstawą opodatkowania budynku jest jego powierzchnia użytkowa.

Za budynek nie będą natomiast uznawane obiekty wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość ich użytkowania zgodnie z przeznaczeniem, trwale związane z gruntem, wydzielone z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiadające fundamenty i dach, w których są lub mogą być gromadzone materiały sypkie, materiały występujące w kawałkach, albo materiały w postaci ciekłej lub gazowej, których podstawowym parametrem technicznym wyznaczającym ich przeznaczenie jest pojemność. Według MF, ma to wyeliminować spory o opodatkowanie obiektów typu: zbiorniki, silosy, elewatory lub inne zbiorniki o podobnym charakterze.

Czytaj także w LEX: Ustalanie podstawy opodatkowania budowli przez organ podatkowy > >

 

Szczegółowe definicje w załączniku

Eksperci zwracają uwagę, że w projekcie pojawiło się wiele szczegółowych rozwiązań.

Biogazownie rolnicze zostały wskazane wprost jako obiekty opodatkowane tylko od części budowlanych, a więc w sposób analogiczny jak obiekty OZE. Pozytywne jest to, że definicja obiektu małej architektury będzie pozwalać na objęcie nią nie tylko obiektów wprost w niej wymienionych. Zrezygnowano również z zawężenia zwolnienia dla lotnisk – dotychczasowe brzmienie ma pozostać bez zmian. Z kolei zwolnienie dla portów ma wyłączać z jego zakresu porty rzeczne - wymienia Rafał Kran. 

Projekt zakłada wyłączenie wprost z zakresu pojęciowego obiektu budowlanego, niewielkich obiektów, stanowiących:

  • obiekty kultu religijnego – w szczególności kapliczki, krzyże przydrożne, figury,
  • obiekty architektury ogrodowej – w szczególności posągi i figurki ogrodowe, wodotryski, mostki i pergole, murowane grille, oczka wodne,
  • obiekty użytkowe służące rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku – w szczególności śmietniki, wiaty na wózki dziecięce i rowery oraz  obiekty stanowiące wyposażenie placów zabaw dla dzieci.

Chodzi o wyeliminowanie wątpliwości co do nieopodatkowania wskazanych oraz podobnych do nich, mieszczących się w danej kategorii, obiektów, które również w obecnym stanie prawnym nie były opodatkowane.

Więcej czasu na złożenie deklaracji

Zmiany powinny zostać opublikowane w dzienniku ustaw do końca listopada 2024 r. Parlament będzie miał więc bardzo mało czasu na ich uchwalenie. Rząd postanowił natomiast dać przedsiębiorcom nieco więcej czasu na ich wdrożenie.

- Projekt zakłada wydłużenie terminu na złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości na 2025 rok do 31 marca 2025 r. Dla podatników oznacza to dodatkowe dwa miesiące na przeprowadzenie analizy majątku i dostosowanie rozliczeń do nowych przepisów – mówi Rafał Kran.

 

Sprawdź w LEX: ZIN-1 (1) Załącznik do informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych - dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu > >