Co w tej sytuacji powinnam zrobić z rozliczeniem VAT?
Chociaż przepisy nie stanowią o tym wprost, przyjmuje się, że podatnicy mogą anulować wystawione przez siebie faktury (zob. przykładowo wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 19 grudnia 2000 r., III SA 1715/99, PP 2001, nr 5, s. 61). Anulowanie jest jednak dopuszczalne jedynie w przypadkach, w których faktura nie została wprowadzona do obrotu. Jak czytamy we wskazanym powyżej wyroku, anulowanie faktur możliwe jest tylko w przypadku faktur, które "nie zostały wprowadzone przez podatnika do obrotu prawnego (np. poprzez doręczenie ich kontrahentom). Natomiast w przypadku wprowadzenia takich dokumentów do obrotu prawnego, pozostaje jedynie możliwość dokonania korekt faktur [...] na zasadach określonych przepisami".
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że Państwa kontrahent nie miał możliwości anulowania wystawionej Państwu faktury. Możliwe są dwie sytuacje:
- anulowana faktura dokumentuje czynność, tj. dostawę towarów, która rzeczywiście miała miejsce (a zatem doszło do dokumentowanej tą fakturą dostawy towarów dokonywanej przez wystawcę anulowanej faktury na Państwa rzecz); w tej sytuacji otrzymana przez Państwa faktura jest i pozostaje (mimo anulowania przez wystawcę) fakturą prawidłową i stanowi podstawę do odliczenia podatku naliczonego,
- anulowana faktura nie dokumentuje czynności, tj. dostawy towarów, która w rzeczywistości miała miejsce (a zatem nie doszło do dokumentowanej tą fakturą dostawy towarów dokonywanej przez wystawcę anulowanej faktury na Państwa rzecz); w takim przypadku otrzymana przez Państwa faktura od początku nie stanowiła podstawy do odliczenia podatku naliczonego (stwierdzała czynność, która nie została dokonana - zob. art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) i konieczne jest skorygowanie deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym faktura ta została ujęta (a więc deklaracji VAT-7 za grudzień).